در تاریخ چهارشنبه 29 مهر 1403 نشستی مشترک بین جناب آقای سید احمد حسینی مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه 2 شیراز و جناب آقای دکتر شفیعی فرد؛ مدیر محترم مجتمع آموزشی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار گردید.
در ابتدای نشست آقای حسینی بعد از توضیحاتی در مورد فعالیت ها و اقدامات انجام شده در پژوهش سرا، سخنانشان را اینگونه ادامه دادند : برای رسیدن به موفقیت بایدکارمان را عاشقانه انجام دهیم ، تلاش کنیم که حق همکارانمان را تضییع نکنیم و تقسیم کار انجام دهیم . ما در زمینه ترویج کتابخوانی برنامه ها و تلاش های زیادی انجام داده ایم از نویسندگان معروف ، کتاب‌هایی جمع آوری شده است و بعد از بررسی و تحلیلی که از طرف پژوهش سرا انجام می گیرد، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. آقای دکتر شفیعی فرد نیز در تکمیل صحبتهای ایشان بیان داشتند که کمبود ما ارتباط با کتاب علمی است باید حداقل در سال ده کتاب بخوانیم تا بتوانیم انسانی تاثیرگذار باشیم. همکارانتان را به کتابخوانی تشویق کنید و در خصوص کتابها به بحث و مناظره بپردازند . برای دانش آموزان مسابقات کتابخوانی برگزار کنید تا کتاب بخوانند و آن را به صورت خلاصه در قالب پادکست ارائه دهند یا در مورد آن بحث کنند. امسال در مجموعه علوم پزشکی در جشنواره ای در ارتباط با کتاب و کتابخوانی در محورهای مختلف بالغ بر ۹۰۰ اثر توسط دانش آموزان تولید شد و ۱۸۰ نفر برگزیده شدند و از آنان تقدیر به عمل آمد. پژوهش سرا با این پتانسیل بالایی که دارد، میتواند در سطح گسترده تری فعالیت نماید و اما در جهت ارتقاء نمره معدل کنکور و نهایی و بالا بردن بازدهی آموزش و پرورش، احداث کمپ مطالعاتی بسیار مفید است. البته در نظر داشته باشید جهت بهره وری بهتر پیشنهاد می‌کنم که‌کمپ مطالعاتی را به صورت مزایده اجاره دهید، چرا که کمپ داری در واقع یک فن است و اگر صرفا نیرویی انسانی در کمپ گذاشته شود کفایت نمی کند. بهتراست این کار به کسانی که در این زمینه تبحر دارند سپرده شود، البته دانش آموزان کمپ را خودتان انتخاب کنید و اگر در پایان جای خالی وجود داشت، طرف قرارداد شمامی‌تواند از بیرون، دانش آموز بیاورد و در نهایت میتوانید با در آمد کمپ دانش آموزان مستعد حومه و محروم را بورسیه کنید.

در تاریخ چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ نشستی مشترک بین جناب آقای سید احمد حسینی مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه 2 شیراز و جناب آقای دکتر مولوی مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پژوهش سرای ناحیه دو برگزار گردید.

در این نشست ضمن بازدید از بخش های مختلف  پژوهش سرا در اینگونه بیان شد که  آموزش و پرورش باید غنی باشد و این تفکر نوین در آن به وجود آید که اولین و مهمترین رکن ، آزمایشگاه است و  باید بیندیشیم که چگونه می توان از دانشکده علوم پزشکی جهت آموزش بهتر دانش آموزان کمک گرفت.

 معرفی گروه کاپا به دانش آموزان (گروه کاپا گروهی از دانشجویان پر توان هستند که با دانش آموزان نخبه در تعاملند و به آنها در رسیدن به اهدافشان یاری می رسانند.) ، هماهنگی جهت بازدید از آزمایشگاهها و مولاژهای دانشکده علوم پزشکی - تهیه ویدیوهایی بصورت آنلاین از برج پژوهشی محمدرسوال الله ،  بازدید دبیران و دانش آموزان از آزمایشگاههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت آموزش و ارتقا و به روز کردن آزمایشگاه زیست شناسی پژوهش سرا ،  خرید اپلیکیشن ها و مولاژهای مفید و کاربردی در بخش زیست شناسی ،  ارتباط مستمر و موثر پژوهش سرا با دانشگاه علوم پزشکی شیراز و و مراکز علمی ،  برگزاری کلاس های نانو ،  جراحی و برگزاری همایش پژوهی در برج پژوهشی محمدرسوال الله از دیگر مباحث مطرح شده دراین جلسه بود.

در تاریخ چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ نشستی مشترک بین جناب آقای سید احمد حسینی مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه 2 شیراز و جناب آقای خرد مدیر کل محترم نوسازی استان فارس در پژوهش سرای ناحیه دو برگزار گردید. در این نشست آقای حسینی مدیر محترم پژوهش سرا سخنان خود را اینگونه آغاز کردند:  پژوهش سراها قلب تپنده مدارس می‌باشند و این در حالی است که برای مدارسی با جمعیت حداکثر ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر دانش آموز میلیاردها هزینه اختصاص داده می شود ولی متاسفانه به پژوهش سراها از جمله پژوهش سرای ناحیه دو که می تواند متولی رشد خلاقیت ۹۰۰۰۰ هزار دانش آموز ناحیه باشد هیچ هزینه ای حتی برای نوسازی تعلق نمی‌گیرد . از سال گذشته در ابتدای ورود من سعی شد که از بهترین امکانات و تکنولوژی ها در پژوهش سرا استفاده گردد و تعمیرات و تجهیزات زیادی صورت گرفت تا حال دانش آموزان خوب شود و امر آموزش و پژوهش به بهترین نحو تحقق یابد، فضا در شأن عزیزان دانش آموز نبود پس مصمم به تغییرات زیادی در پژوهش سرا شدیم که هزینه‌های گزافی را می طلبید. هزینه بابت ۸۰۰ متر دیوارکوب و سقف کاذب ،هزینه موتورخانه، مودم, دیگ، تجهیزات آزمایشگاه، پکیج، هزینه پرداخت دستمزد حدود 100 ستاد، تامین مالی دانش آموزان نخبه و مستعد جهت اختراع و عملی شدن ایده‌های آنان،خرید عینک وی آر یا همان واقعیت مجازی،خرید تعداد زیادی کامپیوتر جهت کیفیت بخشی به درس کار و فناوری ،هزینه تجهیزات آموزشی مثل چادر نجوم، بازسازی زیرزمین جهت پارک علم و فناوری،هزینه بازسازی ایزوگام ساختمان ، هزینه تاسیسات ، هزینه جهت تهیه میز و تجهیزات کمپ یا خانه مطالعه و ...‌. ما با عشق به رشد دانش آموزان خلاق و علاقه مندمان به پژوهش سرا آمده ایم.

سوال بنده این است که سازمان نوسازی در زمینه بازسازی چه کمکی می تواند انجام دهد ؟

جناب آقای خرد در ادامه در پاسخ به این سوال بیان داشتند که بابت زحمات و انرژی که در پژوهش سرا صرف نمودید بسیار سپاسگزارم. من مدتی در قسمت اجرایی مشغول به کار بوده ام و مشکلات اجرایی را می‌دانم. قبلاً نیز به این پژوهش سرا آمده‌ام و تغییرات حاصله در این یک سال بسیار قابل تحسین و افتخار است. مکان قدیمی است و ساختمانی با این قدمت قطعا نیاز مبرمی به نوسازی دارد. دانش آموزان فارس ضریب هوشی بالا و قدرت تحلیل بالایی دارند و در المپیاد و کنکور و رباتیک همیشه می‌درخشند و این چنین دانش آموزانی شایسته توجه بیشتری هستند. در پژوهش سرای شما آموزش رشته‌های به روز مانند هوش مصنوعی، نانو ، زیست و ...‌ جزء کارهای منحصر به فرد است. فارس توریست علمی و پزشکی دارد که حتی در تهران اینگونه نیست و همه این ها افتخار فارس است. گنبد نجوم فقط در جهرم است که همتراز قطب نجومی همدان است. در مورد کمپ مطالعه در پژوهش سرادقت شود مسئولیت ساده‌ای نیست و آینده یک سال دانش آموزان در آن رقم می‌خورد. یقینا پژوهش‌سرا به فکر منافع شخصی نیست و کاری که در اینجا اتفاق می افتاد کار ماندگاریست، باز هم بابت تمام زحماتتان از شما تشکر می‌کنم و هر کاری که از دستم بر بیاید با کمال میل انجام می‌دهم.‌

در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ نشستی مشترک بین جناب آقای سید احمد حسینی؛ مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه 2 شیراز وجناب آقای حقایقی معاون پژوهشی صدا و سیمای مرکز استان فارس برگزار گردید. در ابتدای جلسه ، جناب آقای حسینی مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه دو شیراز توضیحاتی در مورد فعالیت های پژوهش سرا بیان کردند ، ایشان در این نشست بحث مسایل علوم انسانی را مطرح نموده و نکته مهمی که در این جلسه مطرح شد در مورد سیاست مداران کشورهای پیشرفته بود که اکثر نماینده های مجالس این کشورها و سیاستمداران آنها رشته حقوق و علوم سیاسی و از نخبگان می باشد و معمولا رشته های علوم پایه را از کشورهای دیگر جذب می کنند و ایشان دراین مورد نظرشان این بود که باید دانش آموزان نخبه را جهت بدهیم به سمت رشته های علوم انسانی تا مدیران توانمندی برای کشور پرورش دهیم. سپس جناب آقای حقایقی معاونت پژوهشی صدا و سیما صحبت‌هایشان را با تفسیر سوره‌ای از «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کردند و فرمودند رحمان، صفت عام خداوند و رحیم، صفت خاص خداوند است و اضافه نمودندکسی که در راه خدا کار می‌کند در واقع در راه خدا جهاد کرده است و از طرفی شخص ملهد اگر خوب کار کند عزت می‌یابد و من مسلمان اگر خوب کار نکنم موفق نمی‌شوم. ایشان در ادامه بیان داشتند که در آموزش و پرورش بازنشستگی نداریم ، تا آگاهی به مردم ندهیم اتفاقی نمی‌افتد . ما در ساختار نظام آموزشی مشکلات زیادی داریم چه در دانشگاه و چه در آموزش و پرورش . نکته مهم در مورد شما جهت بخشی و امیدبخشی است که انجام می‌دهید.دانشجویان ما میل به مهاجرت دارند و این فاجعه است.پیشنهاد من این است که بر روی ماهیت علوم انسانی بیشتر کار کنید ، مباحث هویتی مثل گلستان خوانی و ... و وقتی مسائل به نیاز مردم گره می‌خورد آنها بیشتر استقبال می‌کنند. اگر می‌خواهید برنامه کاربردی داشته باشید بخشی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون را به خود اختصاص دهید، سوژه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا همکاری بین پژوهش سرا و صدا و سیما صورت بگیرد. یکی از علت‌های ناشناس بودن پژوهش سراها این است که از سمت آموزش و پرورش معرفی صورت نگرفته است کسی نبوده است که آن را به اصطلاح ساندویچی کند و به مردم انتقال دهد و از طرفی صدا و سیما نیز درگیر رویدادهای تکراری شده است. یک بخش را هم خودتان سرمایه گذاری کنید و از ما بخواهید که آن را انجام دهیم. اگر نیروهایی دارید که در صدا و سیما می‌توانند موثر واقع شوند قراری بگذارید و اطلاعات مکتوبی را به ما بدهید تا ما بتوانیم آن را جهت دهی کنیم، حلقه‌های میانی به راه بیندازیم، در واقع حلقه‌های میانی شما هستید، متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌های خوب دور هم جمع شده‌اند ولی مغفول مانده‌اند. من با اینکه رسانه‌ای بودم پژوهش سرا را نمی‌شناختم، وقتی من رسانه ای اطلاعاتم در مورد شما صفر است یعنی حلقه میانی اتفاق نیفتاده است شما بهترین کارها را می‌توانید انجام دهید. برای نظام آموزش و پرورش فکری بکنید. همه دنبال اجرا هستند، در اسلام استحکام کار مهمتر از کثرت کار است. اصل نگاه امام این بود که جامعه ایرانی و ظرفیت‌های بالای مردم را باور کنیم. در ادامه نیز مقرر گردید که با همکاری صدا و سیما و پژوهسرای ناحیه ۲ برنامه‌ای جهت معرفی پژوهش سرا و فعالیت‌های آن در صدا و سیما تهیه و در برنامه‌ای مناسب پخش گردد.

در تاریخ شنبه ۲۱ و یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ نشستی مشترک بین جناب آقای سید احمد حسینی؛ مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه 2 شیراز و پژوهش یاران و مدیران مدارس ناحیه دو شیراز برگزار گردید . در ابتدای جلسه آقای حسینی مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه دو سخنانشان را با اشاره به فعالیت‌های پژوهش سرا در زمینه های مختلف آغاز کردند از جمله : ـ باز سازی ساختمان پژوهش سرا، تکمیل تجهیزات آزمایشگاه ، ایجاد آزمایشگاه سیار (علمی شو)جهت اجرای عدالت آموزشی در قالب اردوهای نیمروزه ، انجام آزمایشگاه در پژوهش سرا توسط اساتید برجسته، برپایی چادر نجوم (آسمان نمای سه بعدی)، همکاری و تبادل نظر با دانشگاه شیراز و استفاده از محضر اساتید این دانشگاه در پژوهش سرا و و غیره . جناب آقای حسینی در ادامه بیان داشتند که ما در پژوهش سرای ناحیه دو بهترین امکانات به روز کشور رابکارگرفته ایم و استعداد یابی به صورت کارشناسی شده و حرفه ای در خود پژوهش سرا انجام می گردد و تلاش ما پوشش و کمک به دانش آموزان ناحیه و حتی فراتر از آن به دانش آموزان کل کشور است. سپس در مورد ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای شرکت در مسابقات و جشنواره ها این گونه ادامه دادند : شما پژوهشیاران اگر نسبت به شرکت دانش آموزان در این مسابقات ذهنیت مثبتی داشته باشید و در مورد مفید بودن این رشته ها آگاهی لازم را به دست بیاورید قطعا تاثیر به سزائی در جذب و رغبت دانش آموزان خواهید داشت. در این نشست آقای مهندس فیروز نیا نیز در مورد مسابقات المپیاد برای پژوهشیاران به طور کامل توضیحاتی بیان کردند ، ایشان بیان داشتند که کلاس های المپیاد به صورت حضوری و غیرحضوری و مهارت محور و کار بردی برگزار می‌شود که پوستر و بخشنامه آن به اتوماسیون مدارس ارسال شده است. سپس در مورد رشته های المپیاد توضیحات لازم را به پژوهشیاران ارائه دادند. در ادامه خانم همتی در مورد گرایشها و رشته های جشنواره علمی پژوهشی توضیحاتی را برای حاضرین بیان کردند و استعداد یابی و رشدخلاقیت دانش آموزان را به عنوان رسالت اصلی پژوهش سراها برشمردند و به مزایای شرکت دانش آموزان در جشنواره ها از جمله بالا بردن اعتماد به نفس آنان و آشنایی دانش آموزان با بعضی از گرایشهای جشنواره جهت انتخاب رشته در متوسطه اشاره کردند . سخنران بعدی جلسه آقای دکتر کشاورز از اساتید برجسته روانشناسی بودند که در مورد استعداد یابی و هم چنین اختلال یاد گیری دانش آموزان مطالب ارزنده ای را بیان کردند . در ادامه جلسه جناب آقای دکتر نیک سرشت استاد رشته ریاضی دانشگاه شیراز در مورد تدریس ریاضی به صورت کاربردی توضیحاتی ارائه دادند و به بعضی از مباحث وبینارهای اجرا شده در پژوهش سرا از جمله عناوینی مانند : « باقی مانده های رمزی» ( رمز نگاری در اینترنت) و «درمان با ریاضی » اشاره کردند. در پایان استاد مختاری به وسیله چند اختراع خود در رابطه با کتابهای درسی آزمایشات جالب و نوینی برای حاضرین در جلسه اجرا نمودند.

در تاریخ 18 مهرماه 1403 نشستی مشترک بین جناب آقای سید احمد حسینی؛ مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه 2 شیراز و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کازرون برگزار گردید. در این نشست جناب آقای حسینی در مورد فعالیتهای پژوهش سرا بیان داشتند که ما در پژوهش سرا علم را به روز کرده ایم. در پژوهش سرا، کلاسهای آموزشی آنلاین و حضوری در زمینه های مختلف از قبیل اسکرچ ، فن بیان ، رباتیک و .... برگزار می‌شود و از سوی دیگر امکاناتی از قبیل عینک سه بعدی و آزمایشگاه سیار و ...را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و برای رشد خلاقیت آنان مسابقات و جشنواره های مختلفی برگزار می کنیم . در ادامه جناب آقای حسینی خواندن کتاب اختلالات از آقای تبریری را به دانشجویان پیشنهاد کردند و در موردآموزش در مقطع ابتدایی به دانشجویان موارد ی را پیشنهاد نمودند از جمله ۱ـ قدرت نه گفتن را به دانش آموزان بیاموزید و به آنها اعتماد به نفس بدهید. ۲ـ رابطه مادرانه و خوبی با دانش آموزان برقرار سازید. ۳ – رعایت تعادل ؛ رهاسازی به معنی اینکه زیاد سخت نگیرید اگر زیاد سخت گرفته شود نتیجه عکس می دهد. ۳ـ نسبت به دانش آموزان توقع خیلی زیاد نداشته باشید یعنی کمال گرا نباشید چرا که کمال گرایی باعث آسیب می شود. ۴ـ توجه خاص به دانش آموزان بیش فعال و معرفی دانش آموزانی که مشکل اختلال یادگیری دارند به مراکز یادگیری و هم چنین قرار دادن این دانش آموزان در ردیف اول کلاس و مسئولیت دادن به آنان می‌تواند تا حدودی مشکل آنان را برطرف کند.