کارگاه آموزشی مدیران و رابطان در پژوهش سرای رازی و زکریا، دوم اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار شد.
در آغاز جلسه، آقای سید احمد حسینی مدیر پژوهش سرای زکریا سخنانی تاثیرگذار درباره اهمیت تشویق دانش‌آموزان به شرکت در مسابقات علمی و پژوهشی ایراد کردند. ایشان به موضوعاتی همچون ایجاد شور و هیجان در میان دانش‌آموزان، معرفی دستاوردها و نتایج پژوهش های علمی دانش آموزان در پژوهش سرا و کشف استعدادهای پنهان و به چالش کشیدن ذهن خلاق آنان و فراهم‌سازی فضایی مناسب برای رقابت سالم اشاره نمودند. هدف والای این بیانات، تقویت روحیه علمی و پژوهشی و ایجاد انگیزه‌ای پرشور برای مشارکت فعال دانش‌آموزان در این عرصه بود.

در ادامه کارگاه سر کار خانم همتی و آقای مهندس فیروزنیا به تبیین شیوه‌نامه علمی پژوهشی پرداختند. آنان با توضیح و تحلیل دقیق بخش‌های کلیدی شیوه‌نامه، از جمله تاکید بر فرم داوری، شرایط اختصاصی آثار، مستندات مورد نیاز، و معیارهای ارزیابی علمی، نقشه‌راهی شفاف و هدفمند را برای رابطان و مدیران پژوهش‌سرا ترسیم کردند.
در پایان سرکار خانم سعید با ارائه آموزشی عملی ، فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه را به‌صورت آنلاین و کاربردی شرح دادند. این بخش شامل نمایش گام به گام مراحل ثبت‌نام، تبیین امکانات سامانه، و ارائه نکات کلیدی برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی بود که باعث درک بهتر و تسهیل این فرایند گردید.

این کارگاه مجموعه‌ای ارزشمند از سخنرانی‌ ، آموزش‌های عملی و راهنمایی‌های دقیق بود که بی‌تردید تأثیرات عمیقی بر حاضران برجای گذاشت.

جلسه نشست جناب آقای هاشمیان مسئول بسیج دانش آموزی و همراهان با پژوهش سرای رازی و زکریا سوم اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار شد.

در این جلسه آقای سید احمد حسینی مدیر محترم پژوهش سرای رازی به مناسبت شهادت سپهبد محمدولی قرنی طی سخنانی یاد این شهید بزرگوار را گرامی داشتند. شهید قرنی نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب بود که در سال ۱۳۵۸ به دست گروهک فرقان به شهادت رسید.
ایشان تأکید کردند که شهید قرنی نماد عزت نفس و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی بود و نقش مؤثری در حفظ یکپارچگی کشور ایفا کرد.
آقای حسینی در ادامه به گرامیداشت دوم اردیبهشت، سالروز صدور تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ اشاره کردند و اهمیت این تصمیم تاریخی در حفاظت از انقلاب و نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را بیان نمودند.
سپس ایشان به تغییرات انجام‌شده در بعد عمرانی و پژوهشی پژوهش‌سرا پرداختند و اقدامات موثر همچون جذب نیروهای با تجربه، آوردن هوش مصنوعی و اسکرچ در پیش دبستانی، ایجاد امکانات مناسب برای پژوهشگران و برپایی آسمان‌نما در مدارس اشاره کردند.
در بخش دیگری از این نشست، آقای هاشمیان مسئول بسیج دانش آموزی در مورد استفاده از ظرفیت پژوهش‌سراها برای تعیین رشته دانش‌آموزان فرمودند که بسیاری از دانش‌آموزان به رشته انتخابی خود علاقه‌مند نیستند و گاهی با بی رغبتی به رشته‌های خاصی وارد می‌شوند و پژوهش سراها در این مسیر می‌توانند راهنمای خوبی باشند.
در پاسخ به این موضوع، خانم رحیم‌زاده، مدیر پژوهش‌سرای رازی، به موانع اجرایی طرح‌ها اشاره کردند و بر ضرورت تعریف بودجه و حمایت جدی برای عملیاتی شدن این طرح‌ها تأکید داشتند.

در ادامه به پیگیری و تلاش مسئولان و مدیران برای ترویج فرهنگ پژوهش و آموزش علمی در مدارس و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود به منظور پیشرفت و موفقیت دانش‌آموزان تاکید گردید و این نتیجه به دست آمد که حمایت خانواده‌ها و وزارت آموزش و پرورش و پژوهش سرا ها می‌تواند زمینه تحقق این اهداف را فراهم کند و آینده‌ای روشن‌تر برای نسل‌ جوان کشور رقم بزند.
در پایان جلسه با حضور مسئول بسیج فرهنگیان ناحیه و مسئول بسیج دانش‌آموزی به همراه جناب سرهنگ حسین‌پور مسئول علمی پژوهشی لشکر نوزده فجر از آقای سید احمد حسینی و سرکار خانم رحیم‌زاده تقدیر به عمل آمد. این تجلیل به پاس تلاش‌های بی‌وقفه و فعالیت‌های ارزشمند ایشان در راستای ارتقای سطح علمی و پژوهشی ناحیه دو آموزش و پرورش صورت پذیرفت .

نشست مدیران پژوهش سرای ناحیه دو با آقای دکتر سید ابراهیم حسینی رییس شورای اسلامی شهر شیراز وآقای مهندس علی رضا اسکندری رئیس کمسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی و خانم دکتر سیده مریم حسینی رییس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در تاریخ ۲۴دی ماه ۱۴۰۳برگزار شد.

در ابتدا ازساختمان باز سازی شده و آزمایشگاه و تجهیزات پژوهش سرا بازدید به عمل آمد سپس جناب آقای سید احمد حسینی سخنان خود را با خاطراتی از شهید بزرگوار اسکندری آغاز نمودندو ایشان را یکی از الگوهای فراموش نشدنی خود در زمان خدمت در بنیاد شهید دانستند سپس فرمودند: در بدو ورود به پژوهش سرا به دنبال نخبه پروری و استعدادیابی دانش آموزان بودیم و در این راستا از اساتید برجسته استعدادیابی استفاده گردید و حمایت های مادی و معنوی از دانش آموزان نخبه در دستور کار قرار گرفت، همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در جهت ارتقای کیفیت برنامه ها از پژوهش‌سراهای مطرح کشور بازدید به عمل آمد و تجهیزات پژوهش سرا به روز گردید و کارهای زیاد دیگری انجام شد که برای پیشبرد سریع این روند ازشما یاری می‌طلبیم.
سپس دانش آموز آقای سیف نژاد در مورد اختراع خود برای حاضرین توضیحاتی ارائه دادند .
در ادامه آقای مهندس علی رضا اسکندری فرمودند: ازشما مدیر پژوهش سرا به خاطر راه اندازی این مجموعه فعال تشکر میکنیم و خدا را شاکریم که دانش آموزان مستعد این مرکز اطلاعات خوبی نسبت به شرایط و مسائل علمی روز دارند و با نگاهی عمیق و موشکافانه به دنبال حل مسائل می‌گردند سپس با اشاره به فرمایش حضرت آقا در مورد هوش مصنوعی از قول ایشان فرمودند : علم روز دنیا به خصوص هوش مصنوعی را یاد بگیرید و یادگیری شما در حد کسب اطلاعات نباشد بلکه در این زمینه پیشتاز شوید وخودتان خلق کنید .
سپس بیان کردند: خدا را شکرکه این موضوع در پژوهش سرای شما پیگیری و اجرا می‌شود .
ایشان اضافه کردند، پیشنهاد می‌گردد که از تجربیات شما و محققین استفاده شود و مسائلی که به مدیریت شهرداری مرتبط است با طرحی هوشمندانه مثلاً در مورد فضای سبز همکاری‌هایی انجام شود و بین دو طرف قراردادی منعقد گردد و پیشنهاد بعدی همکاری پژوهش سرا در جهت ایجاد قطب فناوری در شیراز است .
دکتر سید ابراهیم حسینی رییس شورای شهر شیرازدر پایان جلسه فرمودند پیشنهاد می‌گردد کار مشترکی بین پژوهسرا و شهرداری منعقد گردد و طرحی تهیه و تنظیم شود تا به زودی همکاری لازم بین ما و پژوهسرا صورت پذیرد.

نشست تخصصی پژوهش سرای ناحیه دو با معاونت آموزش ابتدایی و کارشناسان دوره های ابتدایی و متوسطه و گروه آموزشی ناحیه دو در تاریخ یکشنبه ۲۳ دی ماه برگزار شد.

این نشست با سخنان جناب آقای سید احمد حسینی مدیریت محترم پژوهش سرای رازی آغاز گردید. ایشان در مورد اقدامات انجام شده در زمینه های عمرانی و آموزشی و فراهم سازی تجهیزات پژوهش سرا و ایجاد اتاق فکر برای دانش آموزان نخبه و اهمیت و جایگاه تخصصی هوش مصنوعی در دنیای امروز و نگاه ویژه پژوهش سرا به آموزش این رشته توضیحاتی را ایراد نمودند سپس فرمودند: مشکل امروز آموزش ما بی مدیریتی و بی‌تفکری است و تجمع دانش آموزان در یک رشته نمونه بارز آن می‌باشد. استعداد دانش آموزان در درجه اول و علاقه در مرحله دوم قرار دارد. به تازگی رویکرد و دید آموزش و پرورش به سمت رشته ریاضی و هنرستان می‌باشد در حالی که درصد پذیرش رشته ها باید بر اساس شناخت کامل از نیاز کشور و استعدادیابی دانش آموزان مشخص شود .
در کشورهای پیشرفته بیشترین توجه و اهمیت به رشته علوم انسانی است و دانش آموزان باهوش به این رشته سوق داده می‌شوند زیرا مدافعان حقوق آن ملت دانش آموخته های علوم انسانی هستند، قرار نیست کسی منجی ما باشد این خودما هستیم که می‌توانیم کشور و بشریت را نجات دهیم. از سوی دیگر در مقطع ابتدایی بسیار ضعیف هستیم ، شرایط فیزیکی مدارس برای دانش آموزان به مثابه زندان می‌باشد و معمولا به اجبار اولیا درس می‌خوانند در حالی که دانش آموزان باید احساس نیاز کنند و با نشاط در کلاس حاضر شوند، باید در مقطع ابتدایی تغییرات اساسی به وجود آوریم و مدارس ما در این مقطع صاحب سبک بشوند، باید حس دانش آموز خوب باشد و بر ما لازم است که تفکرمان را تغییر دهیم . هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند ادعا کند که دانش آموزی با اختلال یادگیری ندارد و متاسفانه بسیاری از همکاران ما در مورد برخورد با این دانش آموزان آگاهی لازم را ندارند . در پژوهش سرا ی ناحیه دو گرچه که در حیطه وظیفه ما نیست به یاری همکاران و دانش آموزان عزیزمان آمده‌ایم و به علت برخورداری از فضای فیزیکی مناسب و اساتید برجسته آماده پذیرایی از این دانش آموزان و آموزش به آنان هستیم.
در ادامه خانم رحیم زاده مدیریت گرامی پژوهش سرای رازی به نقش مهم پژوهش سرا در رشد و تعالی دانش آموزان اشاره کردند و فرمودند: برای تحقق تعامل حد اکثری دانش آموزان با پژوهش سرا لازم است در ارزشیابی مدیران تغییراتی لحاظ گردد و در مورد موزای کاری ها و مشترک بودن مسابقات جشنواره های مختلف در مدارس و پژوهش سراها ، بررسی و اقداماتی انجام گردد.
سپس دو نفر از اساتید پژوهش سرا خانمها رحمانی و ابوالحسنی در زمینه اختلالات یادگیری دانش آموزان در ریاضی و املا برای حاضرین تجربیات و عملکرد خود را به اشتراک گذاشتند.
در ادامه آقای دکتر دست آموز معاون آموزش ابتدایی ناحیه دو بیان کردند : جا داشت که ما از پژوهش سرا دعوت می‌کردیم و از پتانسیل شما استفاده می‌بردیم، خوشبختانه فرصت خوبی برقرار شده و پیشنهادمیکنم اتاق فکری در پژوهش سرا تشکیل شودسپس با کمک و یاری شما به همکاران مقطع ابتدایی و متوسطه آموزشهایی داده شود ، معلم باید به دنبال دانش برود، شاهد اتفاقات خوبی در پژوهش سرا هستیم و این اتفاقات مایه افتخار ناحیه دو و کل استان است .‌
سپس افزودند : جشنواره هایی برای معلمان در نظر گرفته شده است که پژوهش سرای ناحیه در این زمینه می‌تواند یاریگر ما باشد، هم چنین پیشنهاد می‌گردد که برای آموزش به دانش آموزان در هنگام زلزله و آتش سوزی از امکانات و عینک‌های وی آر پژوهش سرا استفاده گردد و انشالله در زمینه های متفاوت اعم از آزمایشگاه و اختلال یادگیری و موارد دیگر از تجربه علمی و عملی اساتید پژوهش سرا استفاده خواهیم برد.
در پایان جلسه مقرر گردید که در هر یک ماه نشستی با حضور پژوهش سرا و کارشناسان دوره ابتدایی و متوسطه و گروه آموزشی ناحیه دو برگزار گردد و در زمینه رشد و ارتقاء کیفی آموزش به همکاران و دانش آموزان تبادل نظر انجام شود.

نشست قطب کد نویسی استان در پژوهش سرای ناحیه دو در تاریخ ۲۸آدر ماه ۱۴۰۳ برگزار گردید. این جلسه با حضور مدیران پژوهش سرای ناحیه دو جناب آقای حسینی و سرکار خانم رحیم زاده و دبیر قطب کد نویسی آقای مهندس عابدی و رابطین چهار ناحیه شیراز برگزار گردید. در ابتدای جلسه آقای مهندس عابدی بعد از گزارش مختصری از فعالیت‌ها و مقامات کسب شده کشوری توسط قطب کدنویسی استان فارس در سال گذشته در جشنواره علمی پژوهشی پیرامون اقدامات و فعالیت‌هایی که در سال جاری انجام خواهد گرفت توضیحاتی برای رابطین و مدعویین بیان کردند سپس به هدف ها و برنامه ریزی هایی در جهت ارتقاء کیفیت و کمیت آثار دانش آموزان اشاره شد و در این راستا راهکارها و نقشه راه سال جاری به صورت کلی برای حاضرین ترسیم گردید.
سپس خانم رحیمی زاده مدیر پژوهش سرای رازی بعد از تقدیر و تشکر از مدعوین فرمودند که قطعا امسال با توجه به برنامه های منسجم تر و تجربه سال گذشته موفقیت‌های بیشتری کسب خواهد شد البته این امر مستلزم همراهی و حضور موثرتر همکاران و دانش آموزان نیز می باشد.
در ادامه جلسه، آقای حسینی مدیر پژوهش سرای زکریا فرمودند :موضوع کد نویسی و کامپیوتر و هوش مصنوعی قدمت چندانی ندارد با این حال دنیا را تغییر داده است و همانطور که مستحضر هستید در آینده جایگزین خیلی از شغل‌ها خواهد شد، امید است که بتوانیم همانند پزشکی این علم را نیز در سیطره خود بگیریم و در این زمینه تقلید کورکورانه نداشته باشیم. قطعاً هوش مصنوعی در سیاست گذاریهای آینده دنیا تاثیر به سزائی خواهد داشت پس ما نیز موظفیم در این زمینه پیشرفت زیادی داشته باشیم.
و اما در مورد جشنواره علمی پژوهشی باید نوع نگرشمان را تغییر دهیم. در داوری مسابقات سوگیری نکنیم و از طرف دیگر منتظر نباشیم که کسی بیاید و مارا نجات دهد و تغییری ایجاد کند و حد اقل خودمان تغییر دهنده شرایط ناحیه و استان خودمان باشیم .
در پایان جلسه از سوی مدعویین انتقاداتی اعم از تاریخ برگزاری جشنواره و نحوه اجرا و مشکلات داوری و .... مطرح شد و پیشنهاداتی در مورد کارآفرینی شدن موضوعات جشنواره ، توام شدن ورزش و پژوهش و هم چنین حضور دانش آموزان دوره اول ابتدایی در مسابقات بیان گردید .