در سال های گذشته این چنین تصور می شد که فعالیت های فوق برنامه مانند کلاس های رباتیک و .... باعث دور شدن دانش­آموزان از هدف اصلی خود که موفقیت در امتحان و کنکور است می شوند . ولی تحقیقات و پژوهش های علمی در این زمینه نشان داده است که دانش­آموزانی که در زمان تحصیل فعالیت های فوق برنامه داشته اند بسیار موفق تر ازدانش­آموزان دیگر هستند و علت آن هم این است که دانش­آموزان هدف و انگیزه خود را به وسیله این کلاس ها پیدا کرده و به سمت آن حرکت می کنند و در حال حاضر اگر در کشور خود مدارسی مانند تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی را با مدارس عادی مقایسه کنیم مشاهده می شود که در این مدارس فعالیت دانش­آموزان در کلاس هایی مانند رباتیک بسیار بیشتر است و به مراتب نتایج بهتری هم از لحاظ تحصیلی دارند .

در دنیای امروز بزرگترین عامل پیشرفت یک مملکت نیروی خلاق انسانی آن کشور می باشد . این خلاقیت می تواند در زمینه تکنو لوژی و یا مدیریتی بروز کند . کسانی می توانند در دنیا موفق شوند که صاحب ایده هستند . و این ایده خلاقانه زمانی ارزش پیدا می کند که فرد با خلاقییت خود بتواند آن ایده را به عمل تبدیل کرده و یک کسب و کار به وجود آورد .

برای رسیدن به چنین فضایی راه های متعددی وجود دارد که رباتیک یکی از بهترین و ساده ترین آنهاست .

همانگونه که اطلاع دارید رباتیک ترکیبی است از علوم مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و مکاترونیک که دانش­آموزان با آشنایی با این علوم به راحتی می توانند ایده های خلاقانه خود را به عمل تبدیل کنند و در نهایت باعث پیشرفت و ترقی خود و کشور خود شوند .

ساخت ربات علاوه بر اینکه موجب ایده پردازی در شخص می گردد اعتماد به نفس را مخصوصاً در سنین پایین افزایش می دهد.

روند آموزشی پژوهشسرای دانش­آموزی رازی :

ü      برای دانش­آموزان 3 ترم پایه در نظر گرفته شده است که برای سنین مختلف دارای طرح درس های متفاوتی می باشد که این طرح درس ها مورد تایید سازمان فنی حرفه ای کشور قرار گرفته و دارای مدرک معتبر است.

ü      دانش­آموزان بعد از گذراندن هر ترم توانایی­هایی از قبیل آشنایی با علم رباتیک، برنامه نویسی مقدماتی، سیستم های کنترل ربات، ساخت ربات های ساده، طراحی سنسور های مختلف، شرکت در مسابقات استانی و کشوری را خواهند داشت .

ü      در زمان شروع هر ترم سر فصل های مطالب گفته شده در آن ترم که به صورت جلسه به جلسه شرح داده شده است به مسئول مدرسه تحویل داده می شود تا در جریان کامل مسائل مطرح شده در کلاس قرار بگیرند

ü      مدرسین هر جلسه موظفند که گزارش کاری از کلاس به مدرسه تحویل دهند که در این گزارش مواردی چون مطالب مطرح شده در کلاس و همچنین تکالیفی که به دانش­آموزان داده شده و همچنین گزارشی از فعالیت های دانش­آموزان ذکر شده است.

ü      کلاس ها در سال تحصیلی به صورت 1 جلسه در هفته برگزار می شود و هر ترم 10جلسه 5/1 ساعته می­باشد . در ضمن تعداد نفرات هر کلاس حداقل 10 و حداکثر 15 نفر می­باشد .جدول زمان بندی کلاس ها به صورت زیر می باشد.                                       

               

ü      در هر ترم مدرسین پک آموزشی را به دانش­آموزان پیشنهاد می­کنند که دانش­آموزان باید این پک را تهیه نمایند. این پک مورد تایید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان می باشد و  با استفاده از  پک های آموزشی دانش­آموزان بسیار راحت تر و سریعتر می توانند مقدمات الکترونیک و برنامه نویسی را بیاموزند.

ü       در پایان کلاس ها به دانش­آموزان گواهینامه شرکت در کلاس اعطا می گردد .

اهداف  آموزشی کلاس های  رباتیک  پژوهش سرای رازی

اصلی ترین هدف گروه رباتیک رازی پرورش خلاقیت و جهت دادن به آموزش های مبتنی بر خلاقیت است. ما بر این باور هستیم که "آموزش حین بازی" و " آزمایش حین آموزش " نتایج بسیار اثر بخش‌تری نسبت به آموزش بدون فعالیت جنبی دارند.

در این زمینه موارد زیر قابل بحث اند:

1 موضوع آموزش(subject):

از نظر گروه آموزشی رباتیک رازی "موضوع آموزش" برای جهت دادن به خلاقیت به ذات خود موضوع حائز اهمیت اساسی است. برای مثال موضوع روبوتیک به علت "نو بودن و به روز بودن"، "تشویق کار گروهی"، "امکان برگزاری مسابقات و جشنواره های پر شور و هیجانانگیز"، "وجود جو علمی روبوتیک در سطح کشور"و یکی از بهترین موضوعات برای تشویق خلاقیت کودکان سنین راهنمایی و دبیرستان است. در ضمن این رشته در ذات آکادمیک خود نیز به علت مرکب بودن از سه رشته کامپیوتر، مکانیک و الکترونیک، رشته ای خلاقه به حساب می‌آید .

2 سطح آموزش:

گروه آموزشی رباتیک رازی بر این عقیده است که هرگروه سنی، مقتضیات آموزشی خود را طلب می‌کند و صرفا نمی توان با مد نظر قرار دادن دانش‌آموزان بسیار باهوش و مبتکر، سطح آموزش را از سطح سن دانش آموزان بالاتر برد. اگر دانش آموزان توانایی درک مفاهیم پیچیده مهندسی و کار با نرم‌افزار های حرفه ای را داشتند، پس چرا اصولا مقاطعی به نام راهنمایی و دبیرستان پیش از مقطع دانشگاه وجود دارند؟! در ضمن در این زمینه تجارب دیگر کشور ها نیز برای ما جالب توجه است که همگی بر اساس سن دانش‌آموزان، نرم افزارها و کیت های مخصوصی طراحی و به بازار عرضه نموده اند. این تفاوت را حتی در مسابقات معتبر روبوکاپ نیز می‌توان دید که مسابقاتی تحت عنوان جونیور برای سنین دبیرستان به صورت جداگانه در نظر گرفته شده است.

بر این اساس در طرح درس های گروه رباتیک رازی ، اثری از مباحث سنگین مهندسی یافت نمی‌شود، بلکه به نرم افزار ها و مفاهیم مهندسی با ظرافت خاصی کم حجم شده و برای دانش آموزان سنین پایین‌تر مهیا شده اند. دانش آموزانی که با این نرم افزار ها کار می‌کنند در آینده و در زمان مناسب خود، بسیار راحت تر با مفاهیم مهندسی آشنا شده و آنها را فرا می‌گیرند.

تجربه نشان داده است تدریس مفاهیم سنگین مهندسی به دانش آموزان، تحت عنوان کلاس روبوتیک، موجب مبهوت شدن اکثر دانش‌آموزان و سر خورده شدن آنها از کلاس (علی رغم ایجاد انگیزه اولیه) می شود که در آخر منجر به طراحی روبات توسط خود معلمان می‌شود و دانش‌آموز ناظر باقی می‌ماند!!

به طور خلاصه در کلاسهایی که مباحث مهندسی سنگین تحت عنوان روبوتیک آموزش داده می‌شود، این معلم است که برای خود یک روبات ساخته و با آن در مسابقات شرکت می‌کند و دانش آموزان در بهترین حالت تنها نظاره گر هستند و چه بسا امکان بیزار شدن از علوم مهندسی نیز برای آنها پیش بیاید!!

 

3 وسایل کمک آموزشی

استفاده از وسایل کمک آموزشی در تمامی دنیا امری رایج و نتیجه بخش است، اما در داخل سیستم آموزشی ایران به علل مختلف استفاده از این وسایل بسیار محدود مانده است. استفاده از کیتهای کمک آموزشی که راه را بر خلاقیت دانش آموزان نبندد به اعتراف بسیاری از معلمان و کارشناسان آموزشی، برای دانش‌آموزان بسیار مفید است و بر روند آموزش تاثیرات فوق العاده مطلوبی خواهد گذاشت.

کیتهای روبوتیک  برای پرورش خلاقیت طراحی شده اند و هر کدام از آنها برای آموزش یکی از زیر رشته های روبوتیک تخصصی شده اند؛ برای مثال کیت روبورو بخش های مکانیکی و الکترونیکی ساده ای دارند ولی بدون برنامه نویسی کاملا بدون حرکت می‌ماند؛ برنامه نویسی هدف اصلی آموزش این کیت است و دانش آموزان باید برای به حرکت در آمدن آن، برنامه کاملی را خود بنویسند. 

باقی کیت های استفاده شده در کلاس ها نیز به همین ترتیب هستند و هیچ گاه راه را بر خلاقیت دانش آموزان نمی‌بندند و آنها را تنها به مونتاژ کاری صرف مشغول نمی‌دارند.

  4 روباتهای شخصی و دست آموز و تاثیر آن در خانواده ها

مالکیت روبات آموزشی در سیستم پژوهش سرا متعلق به دانش آموزان است و آنها می‌توانند روبات خود را به خانه ببرند. آنها در خانه درست مانند یک اسباب بازی جذاب یا حتی به عنوان جایگزینی برای بازی های رایانه ای از این روباتها استفاده می‌کنند، در بسیاری از اوقات پدر و مادر دانش آموزان به آنها در نوشتن برنامه ها و یا ساختن مکانیک روباتها کمک می‌کنند. دانش آموزان دوره راهنمایی در خانه و در مهمانی‌های خانوادگی روبات خود را به دوستان و اعضای فامیل نشان میدهند و مورد تشویق آنها قرار می‌گیرند، این تشویق ها تاثیر  بسزای در رشد خود‌باوری و اعتماد به نفس کودکان دارد و آنها را به ابراز عقاید و خلاقیت های خود بدون واهمه از عکس العمل دیگران وا می‌دارد.

در عوض در سیستم های آموزشی وارداتی از خارج، بدلیل گرانی و هزینه بالا، دانش‌آموزان از مزیت داشتن روبات شخصی محروم هستند و ضمنأ به علت بی‌دقتی دانش آموزان کم سن و سال در حفظ و نگهداری روباتهای گرانقیمت که به صورت موقتی در اختیار آنها گذارده شده است  مدارس دچار زیانهای مالی نیز می‌شوند.

5 مسابقات روبوتیک پژوهش سرای رازی

پیوستگی آموزش های گروه رباتیک پژوهش سرای رازی با جشنواره ها و مسابقات معتبر که معمولأ با حمایت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز هرسه ماه یک بار در سطح استان و کشور برگزار می‌شود فرصت بسیار مناسبی جهت ارائه آموخته های دانش آموزان است.

آنها در این جشنواره ها و مسابقات، ایده های خود را به نمایش می‌گذارند، با همسالان خود در رقابتی سازنده شرکت می‌کنند، آنها وقتی خلاقیت های خود را در معرض دیده همه قرار می‌دهند و مورد تشویق قرار می‌گیرند بخش بسیار مهم از فرایند آموزش به اتمام می‌رسد و دانش‌آموزان به خود اتکایی و اعتماد به نفس لازم دست پیدا می‌کنند.

بازخورد یک مسابقه هیجان انگیزه برای آنها بسیار موثر و جذاب است، در این مسابقات، بر خلاف مسابقات قهرمانی و دانشجویی، با توجع به طبع متفاوت دانش آموزان و اقتضای سن آنها، مقامهای اول و دوم و سوم اهمیت نمادین دارد و در اجرا سعی می‌شود به تمامی دانش‌آموزان، چه برنده ها و چه بازنده ها، به یک نسبت خوش بگذرد. در حقیقت سعی شده است این مسابقات تمرینی برای مسابقات بزرگتر و مهمتر باشد و به صورت یک فستیوال علمی تفریحی به آن نگاه شده است.

      انجمن روباتیک نوین در چند کلام

انجمن روباتیک نوین در سال 83 با هدف آموزش روباتیک به دانش­آموزان علاقه مند به این دانش، فعالیت های خود را آغاز نمود. در طول
 4 سال فعالیت، اعضای این انجمن که همه از دانشجویان نخبه و متعهد دانشگاه شیراز هستند، موفق شده اند قدمی مثبت در راستای برگزاری کلاس­های آموزشی، مسابقات روباتیک و دیگر فعالیت های جانبی مورد علاقه ی دانش آموزان بردارند.

در فروردین ماه 86 انجمن روباتیک نوین در راستای گسترش فعالیت های آموزشی در سطح استان، همکاری خود را  با شرکت نادکو (به عنوان اولین طراح و تولید کننده ی وسایل کمک آموزشی روباتیک در ایران) آغاز نمود و هم اکنون طرح آموزش روباتیک در مدارس استان فارس به صورت هماهنگ با استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و برخی از دیگر استان های کشور زیر نظر شرکت نادکو در حال اجرا می باشد.

با توجه به استقبال دانش آموزان و حمایت مسئولین آموزش و پرورش و مدیران مدارس از فعالیت های انجمن، اعضای انجمن تمامی تلاش خود را در راستای گسترش فعالیت ها و ارتقای کیفیت کلاس های آموزشی به کار خواهند بست.

 

     اهداف انجمن روباتیک نوین :

  • آموزش غیر مستقیم
  • رشد خلاقیت
  • کشف استعدادهای جوان
  • فراهم آوردن زمینه افتخار آفرینی برای کشور
  • تشویق کار گروهی
  • گسترش فرهنگ علم پروری و پژوهش
  • تقویت اعتماد به نفس و خودباوری
  • دید دادن به دانش آموزان جهت انتخاب رشته تحصیلی
  • آشنایی با حرفه های صنعتی مختلف

 

      آشنایی با شرکت نوآوران ابزار دانش آموز (نادکو)

شرکت نوآوران ابزار دانش  آموز (نادکو) که در سال 82 تاسیس شده است، در زمینه‌ی طراحی و تولید وسایل کمک آموزشی و تدوین برنامه آموزشی فوق برنامه برای مدارس و سازمانهای پژوهشی فعالیت دارد. کادر تخصصی شرکت از بین دارندگان مقامهای بین المللی روبوکاپ و مربیان فوق برنامه مدارس تیزهوشان انتخاب شده‌اند.

اجرای پروژه طراحی، ساخت و آزمایش زیر دریایی دو نفره یونس در قالب یک تیم دانش آموزی در سال 77 و کسب مقام اول در مسابقات Robocup کشور ژاپن در سال 2002 در قالب تیم دانشجویی کاوش، نشان از توانایی فنی بالای کادر تخصصی شرکت دارد.

 

     طرح آموزش روباتیک در مدارس

 برای برگزاری کلاس های روباتیک در مدارس، سه بسته آموزشی مکارو 1 و  مکارو 2  و روبورو 3  به همراه کیت های آموزش الکترونیک الکترو 1 و الکترو2 تدارک دیده شده است و برای 5 ترم تحصیلی طرح درسی دقیق منطبق با کیت های آموزشی مربوطه فراهم شده است. بر اساس این سیر آموزشی، دانش آموزان پس از گذراندن ترم اول با مفاهیم اولیه روباتیک آشنا می شوند و در آخر ترم می توانند روبات های ساده ای را طراحی و اجرا کنند. در ترم دوم دانش آموزان با الگوریتم و مفاهیم مربوط به برنامه نویسی آشنا می شوند. هدف اصلی این دوره آموزش مفاهیم الگوریتم نویسی با کمک جذابیت روباتیک برای دانش اموزان است. در2 ترمِ بعد دانش آموزان با استفاده از کیت های آموزش الکترونیک می توانند روباتهایی با قابلیت شرکت در مسابقات معتبر روباتیک طراحی کنند. در کنار این جذابیت فوق العاده،که باعث افزایش انگیزه دانش آموزان می شود،آن ها با مفاهیم پیچیده الکترونیک نیز آشنا می شوند. کیت های الکترونیکی بخشی از ساختار های سخت افزاری روباتها را فراهم کرده است اما بخش هایی را نیز باید خود دانش آموزان طراحی و اجرا کنند تا بتوانند روبات خود را به راه بیندازند. مبانی الکترونیک و طراحی مدار، آشنایی با برخی از اجزای الکترونیکی مدار ها و در نهایت آشنایی با یک میکرو کنترلر و برنامه نویسی با آن ها مباحثی است که دانش آموزان طی این دو ترم فرا می گیرند. تمرکز اصلی این دو دوره بر روی آموزش الکترونیک با کمک جذابیت روباتیک است.

 

هر کدام از این دوره ها به صورت کلاس های فوق برنامه 10 جلسه ای و دارای طرح درس کامل است. در انتهای هر دوره نیز یک جلسه مسابقه دانش آموزی بین شرکت کنندگان برگزار می شود که معمولا  به خاطر حضور اولیا دانش آموزان و شور و هیجان ناشی از مسابقه، انگیزه زیادی در دانش آموزان برای یادگیری مباحث و ارائه آنها ایجاد می کند.

طرح درس ها و نکات مربوط به آموزش بسته های آموزشی پنج گانه فوق جدا از دفترچه های راهنمای هر محصول، قابل ارائه به مدارس است. مدارسی که کیت ها آموزشی را خریداری می کنند به رایگان طرح درس و جزئیات آن را دریافت می کنند.

انجمن روباتیک نوین همچنین برای مربیان مدارسی که تصمیم به استفاده از این طرح را دارند، جلسات توجیهی و کارسوق های انتقال تجارب به صورت رایگان برگزار می نماید.

خلاصه طرح آموزش روباتیک برای مقطع ابتدایی:

دوره مقدماتی

ترم

ساعت

خلاصه سر فصل ها

کیت کمک آموزشی

توانایی دانش آموزان در انتهای مرحله

مسابقه یا نمایشگاه
در انتهای ترم

ترم 1

20

مبانی روباتیک و مقدمات الکترونیک، مقدمات مکانیک روبات ها، طراحی
سازه های روباتیک و...

مکارو 1

ساخت روبات های ساده، آشنایی با قطعات اصلی مدارهای الکترونیکی و...

مسابقات روباتیک ساده بین روبات های دست ساز دانش آموزان

ترم 2

20

اصول الگوریتم نویسی،ادامه آشنایی با الکترونیک مقدماتی و ساخت سازه های روباتیک پیشرفته تر و...

روکارو

ساخت روبات های
پیچیده تر، طراحی و اجرای مدارهای الکترونیکی ساده

مسابقه داخلی جنگ ربات ها و نمایشگاه

دوره پیشرفته

ترم 1

20

الگوریتم ، مبانی برنامه نویسی ، مبانی روباتیک و...

روبورو3

برنامه نویسی مقدماتی روبات ها ، کنترل روبات روبورو

مسابقه داخلی مدرسه با روبات روبرو در چند رشته مختلف

ترم 2

20

آشنایی با مدارهای منطقی، سنسورهای الکترونیکی، کار با ICهای مختلف و...

الکترو 1

طراحی مدارهای منطقی ، طراحی سنسورهای مختلف ،کنترل روبات و ...

برگزاری لیگ روباتیک مدرسه

 

 

خلاصه طرح آموزش روباتیک برای مقطع راهنمایی:

دوره مقدماتی

ترم

ساعت

خلاصه سر فصل ها

کیت کمک آموزشی

توانایی دانش آموزان در انتهای مرحله

مسابقه یا نمایشگاه
در انتهای ترم

ترم 1

20

مبانی روباتیک و مقدمات الکترونیک، مقدمات مکانیک
 روبات ها، طراحی سازه های روباتیک و...

مکارو 1

ساخت روبات های ساده، آشنایی با قطعات اصلی مدارهای الکترونیکی و...

مسابقات روباتیک ساده بین روبات های دست ساز دانش آموزان

ترم 2

20

مبانی روباتیک و مقدمات الکترونیک، مقدمات مکانیک روبات ها، طراحی سازه های روباتیک و...

روکارو

ساخت روبات های
پیچیده تر، طراحی و اجرای مدارهای الکترونیکی ساده

مسابقه داخلی جنگ ربات ها و نمایشگاه

ترم 3

20

اصول برنامه نویسی برای روبات ها،کنترل روبات روبورو به طور کامل،آشنایی با مفاهیمی مانند متغییرها و حلقه ها و...

روبورو3

برنامه نویسی مقدماتی روبات ها، کنترل ربات روبورو و تلفیق آموخته های قبلی با روبات روبورو

مسابقه داخلی مدرسه با روبات روبرو در چند رشته مختلف

دوره پیشرفته

ترم 1

20

آشنایی با مدارهای منطقی ، سنسورهای الکترونیکی ، کار با
 IC های مختلف و...

الکترو 1

طراحی مدارهای منطقی ، طراحی سنسورهای مختلف ،کنترل روبات و ...

برگزاری لیگ روباتیک مدرسه

ترم 2

30

انتخاب پروژه و آموزش های تخصصی مربوطه

الکترو 2

طراحی و ساخت کامل روبات های پیشرفته و شرکت در مسابقات دانش آموزی به صورت گروهی

برگزاری لیگ روباتیک مدرسه

 

خلاصه طرح آموزش روباتیک برای مقطع دبیرستان:

 

دوره مقدماتی

ترم

ساعت

خلاصه سر فصل ها

کیت کمک آموزشی

توانایی دانش آموزان در انتهای مرحله

مسابقه یا نمایشگاه
در انتهای ترم

ترم 1

15

الگوریتم ، مبانی برنامه نویسی ، مبانی روباتیک و...

روبورو3

برنامه نویسی مقدماتی روبات ها ، کنترل روبات روبورو

مسابقه داخلی مدرسه با روبات روبورو در چند رشته مختلف

ترم 2

12

مقدمات الکترونیک ، مقدمات مکانیک روبات ها، طراحی سازه های روباتیک و...

مکارو 2

ساخت روبات های ساده ، طراحی و اجرای مدارهای الکترونیکی ساده و...

مسابقه داخلی جنگ ربات ها و نمایشگاه

ترم 3

15

آشنایی با مدارهای منطقی، سنسورهای الکترونیکی، کار با ICهای مختلف و...

الکترو 1

طراحی مدارهای منطقی ،کنترل روبات و ...

برگزاری لیگ روباتیک مدرسه

دوره پیشرفته

ترم 1

20

آشنایی با میکرو کنترلرها ، برنامه نویسی برای میکرو کنترولرها، طراحی روبات های پیشرفته

الکترو2

طراحی مدارهای منطقی پیشرفته، طراحی سنسورهای مختلف ،به کارگیری کنترل هوشمند روبات و ...

برگزاری لیگ روباتیک مدرسه

ترم 2

30

انتخاب پروژه و آموزش های تخصصی مربوطه

-------

طراحی و ساخت کامل روبات های پیشرفته و شرکت در مسابقات دانش آموزی به صورت گروهی

برگزاری لیگ روباتیک مدرسه

v    سوابق علمی و پژوهشی (پروژه، مقاله و....)

 

  • طراحی و ساخت CT-Scan نیمه صنعتی به سفارش بخش هسته ای دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز.
  • طراحی و ساخت دستگاه تولید براده به روش صنعتی به سفارش بخش مهندسی مواد دانشگاه شیراز.
  • طراحی و اجرای سیستم های صندوق پستی هوشمند و ارسال اطلاعات مربوط به صندوق ها از طریق شبکه به سایت سازمان مربوطه به سفارش اداره پست مرکزی استان فارس(در حال اجرا).
  • طراحی و ارائه مشاوره در ساخت ربات تزریقاتی که در نهایت موفق به کسب مدال طلای مسابقات ژنو و کسب تاییدیة پزشکی و تاییدیة عملکرد از بخش کارآفرینی دانشگاه شیراز شده است.
  • طراحی و ساخت سیستم کنترلی تک بعدی توپ و میله (Ball & Beam)  زیر نظر جناب آقای دکتر اقتصاد از اساتید بخش مکانیک دانشگاه شیراز (پروژه دانشگاهی).
  • طراحی و ساخت سیستم کنترلی دو بعدی توپ و صفحه (Ball & Plate)  زیر نظر جناب آقای دکتر اقتصاد از اساتید بخش مکانیک دانشگاه شیراز(پروژه دانشگاهی).
  • طراحی و اجرای سیستم­های کنترلی مربوط به تلسکوپ 20اینچی رصد خانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه
  • ارائه مشاوره و همکاری با بخش مهندسی شیمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز در آماده سازی تیم نوند جهت شرکت در مرحله کشوری مسابقات کمیکار (Chemi-Car)
  • ارائة 5 مقاله در کنفرانس های بین الملی مهندسی شیمی در زمینه کنترل فرایند های شیمیایی و تولید پیل­های شیمیایی
  • طراحی و ساخت سیستم­های کنترلی مربوط به راکتور شیمیایی پروژة تحقیقاتی ازدیاد برداشت نفت زیر نظر جناب آقای دکتر آیت اللهی از اساتید بخش مهندسی شیمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز.
  • آشنایی با سیستم های PLC نوع Siemense و انجام پروژه های دانشجویی زیر نظر جناب آقای دکتر کریم آقایی از اساتید بخش برق دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز.
  • طراحی و ساخت دستگاه تابلو روان (پروژه های دانشجویی)
  • انجام پروژه­های تحقیقاتی بر روی سیستم های کنترلی ساده همچون موتور های DC توان پایین و توان بالا از قبیل محاسبة تابع تبدیل سیستم ها به روش تجربی، طراحی کنترلر مناسب به روش شبیه سازی و اعمال کنترلر از طریق سیستم­های کنترلی مبتنی بر CPU.
  • کنترل ربات­های متحرک(Mobile Robot) و تهیة مقالات تحقیقاتی جهت ارائه به کنفرانس­های بین المللی برق و کنترل زیر نظر جناب آقای دکتر محزون از اساتید بخش مکانیک دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز.
  • طراحی و ساخت پوست حسگر با استفاده از حسگر های فشاری با همکاری دانشگاه امیرکبیر.
  • طراحی و ساخت خودروی الکتریکی زیر نظر جناب آقای دکتر زرین­چنگ در دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز

 
    سوابق اجرایی و آموزشی

  • آموزش رباتیک در مقاطع تحصیلی مختلف در مدارس شیراز
  • برگزاری کلاس های آموزش میکرو کنترلر(AVR) در دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز زیر نظر مرکز کارآفرینی دانشگاه شیراز.
  • تاسیس باشگاه رباتیک نوآوران به منظور آموزش دانش رباتیک به دانش آموزان و ارائه مشاوره در اجرای طرح های رباتیکی، الکترونیکی و مکانیکی جهت شرکت در جشنوارة خوارزمی و مسابقات کارگاهی-آزمایشگاهی
  • تاسیس انجمن رباتیک نوین جهت حمایت از دانش آموختگان علم رباتیک در استان فارس
  • سرپرستی تیم رباتیک دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز که مقام اول در اولین دوره مسابقات ربات های شهری به میزبانی شهرداری تهران را کسب نموده است.(آبان ماه 84)
  • سرپرستی تیم های رباتیک دانش آموزی در سه دوره مسابقات کشوری رباتیک
  • برگزاری دو دوره مسابقات ادواری رباتیک و پل ماکارونی نوآوران با همکاری اداره آموزش و پرورش استان فارس

    سوابق همکاری با سازمان ها و ادارات

  • بخش مهندسی مواد  دانشكده مهندسی دانشگاه شیراز.
  • بخش مهندسی شیمی دانشكده مهندسی دانشگاه شیراز.
  • بخش مهندسی مكانیك دانشكده مهندسی دانشگاه شیراز.
  • بخش هسته­ای  دانشكده مهندسی دانشگاه شیراز.
  • اداره كل آموزش و پرورش استان فارس.
  • اداره آموزش و پرورش ناحیة 2.
  • هنرستان تخصصی كامپیوتر و شبكه نوآوران.
  •  پژوهشكده رازی ناحیة 2 شیراز.
  • پژوهشكده دکتر حسابی ناحیة 4 شیراز.
  • مجتمع آموزشی-فرهنگی احسان.
  • شركت آوا افراز و مؤسسة تحقیقاتی آواپژوهش.
  • سازمان حمایت از ایده­های برتر دانشگاه شیراز.
  • دفتر حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز.
  • آزمایشگاه ازدیاد برداشت(EOR) دانشگاه شیراز

   زمینه های فعالیت و آماده جهت انجام پروژه های مختلف

  • طراحی و ساخت سیستم های میکروکنترلی و ریزپردازنده­ای
  • طراحی و ساخت سیستم های ابزار دقیق، کار با سنسور های دما، نور، مافوق صوت، رطوبت و ...
  • سیستم های سنجش فاصله
  • سیستم های سنجش نور
  • سیستم های سنجش غلظت
  • ...
  • طراحی و ساخت سیستم های کنترل دما، کنترل فشار، کنترل دبی و ... به روش صنعتی و آزمایشگاهی
  • سیستم های کنترلی مربوط به فرایند های شیمیایی
  • سیستم های کنترلی فرایند های تولیدی در شرکت های لبنی
  • سیستم های کنترلی فازی، مقاوم، وفقی و ...
  • طراحی و ساخت انواع ربات های هوشمند در کاربرد های صنعتی، آزمایشگاهی و مسابقه ای
  • بازوهای قوی جهت جابه جایی اجسام
  • ربات ها نظامی
  • طراحی و ساخت سیستم های هوش مصنوعی
  • پردازش تصویر به کمک نرم افزار های Visual Studio .Net, Matlab, Labview, …
  • برگزاری همایش های علمی، مسابقات و نمایشگاه ها
  • طراحی و پیاده سازی شبکه ها کامپیوتری
  • طراحی و ساخت فرستنده و گیرنده های IR و رادیویی
  • طراحی و ساخت سیستم های امنیتی منازل، کارگاه ها، کارخانه ها و دستگاه های مختلف