از: مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز

به: تمامی مدارس متوسطه دوره اول

موضوع: استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی و علوم نانو-سال 95-94

با سلام و احترام ؛

 ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران به اطلاع می رساند که پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است پژوهش یاران گرامی بامشورت  دبیران علوم ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا آخر مهرماه ثبت نام نمایند.

1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.                                                                                   

2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی کن لم یکن تلقی شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .

3- به ازای هر گروه ( حداکثر 20 نفر  دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .

4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.

5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.

6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد  ذکر شده به عهده آنهاست  . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .

7-  به ازای هر دانش آموز مبلغ 500 تومان برای یک جلسه 60 دقیقه ای (پسران  به حساب شماره 4150156512003  و دختران به حساب شماره 4150136269008  ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود و روز تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد توسط مربی مربوطه به پژوهش سرا تحویل داده شود  .  

8- جهت تشریح مغز ، قلب ، چشم و کلیه مبلغ 1000 تومان به ازای هر دانش آموز واریز شود . (تهیه قلب ،چشم،مغزو کلیه به عهده مدارس می باشد.)

9- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .

10- پژوهش یاران تا آخرمهرماه  از طریق شماره تلفن 32344453و32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس   و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه، سه شنبه وچهارشنبه ازساعت 7:30 تا 12:30 )

11-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .

12-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .

مکان : خیابان قصردشت – حدفاصل چهارراه سینما سعدی و سه راه برق –قبل از کوچه 16پژوهش سرای رازی


قوانین ومقررات مربوط به پذیرش دانش آموزان در بخش آزمایشگاهی پژوهش سرای رازی

ما با توجه به دستورالعمل وزارت متبوع مبنی بر نحوه ی بازدیدهای دانش آموزی و اردوها وباعنایت به اینکه حفظ سلامت و حفاظت همه جانبه دانش آموزان در این بازدید ها در اولویت اول قرار دارد لذا این پژوهش سرا با توجه به شرایط فیزیکی و محدودیت فضای کافی وعدم رعایت  برخی مقررات از جا نب تعدادی از مدارس ، تنها دانش آموزان مدارسی را پذیرا می باشد که پایبند به شرایط زیر بوده و فرم مربوطه را تکمیل وتایید نمایند.

 جهت دریافت فرم بازدید اینجـا کلیـک نمائید.


کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه دوره اول  سال تحصیلی 95-94

کلاس هفتم

کد1 شیمی- انحلال پذیری ومقایسه انحلال پذیری مواد مختلف در آب ،اثر گرما برافزایش حل شدن مواد در آب

کد2 شیمی- بررسی ومقایسه ویژگی های عناصر فلزی ونا فلزی

کد3 شیمی- حالت های ماده وبررسی ویژگی های آن ها (تراکم پذیری مواد ، اثر دما بر حجم مواد)

کد4 زیست- مشاهده روپوست برگ بعضی گیاهان ،پوست داخلی وخارجی پیاز ومشاهده بافت پوستی ، ماهیچه ای ،عصبی وخونی

کد5 زیست – مشاهده کلروپلاست دربرگ خزه وغشاء هسته و سیتوپلاسم در سلول پوششی دهان و پلاست در سیب زمینی

کد6 زیست – مقایسه خیار و سیب زمینی، سیب و نان ازنظر داشتن نشاسته با استفاده از لوگل وتعیین وجود چربی در بعضی مواد غذایی

کد 7 زیست- تشریح وبررسی قلب (قلب دارای آبشامه باشد وتهیه آن به عهده مدرسه است)

کد 8 زیست – بررسی شش ها ودستگاه تنفس ونشان دادن وجود دی اکسیدکربن در هوای بازدم وبررسی کلیه ها و تشریح آن (تهیه شش به عهده مدرسه است )

کد9 فیزیک-اندازه گیری جرم ، برسی تفاوت جرم و وزن ، به دست آوردن چگالی

                   بررسی خواص مواد ( رسانایی الکتریکی )

                   بررسی کار انجام شده ، بررسی انرژی جنبشی و پتانسیل

                   انرژ های نو (بررسی توربین بادی ،آبی ، سلول خورشیدی و ...)

کد 10 فیزیک-گرما ، بررسی تاثیر فشارجو برنقطه جوش ، کار با دماسنج های مختلف ، روش های انتقال گرما (رسانش ، همرفت ، تابش )

کد11 زمین شناسی- بررسی حرکت آب در سطح زمین

کد12 زمین شناسی – بررسی حرکت آب درون زمین

کد 13 زمین شناسی- آزمایش تعیین حجم فضای خالی رسوبات

کلاس هشتم

کد  14 شیمی – بررسی انحلال پذیری مواد جامد در آب – اثر دما بر انحلال پذیری

کد 15 شیمی – بررسی تغییرات انرژی در واکنش های شیمیایی

کد 16 شیمی -  بررسی روش های مختلف جداسازی مخلوط ها

کد  17 شیمی – بررسی چند تغییر فیزیکی و شیمیایی

کد 18 شیمی – بررسی اثر مقدار اکسیژن برزمان سوختن شمع

کد 19 شیمی -  بررسی اثر کاتالیزور گر بر سرعت واکنش های شیمیایی

کد 20 شیمی -  تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی و حرکتی

کد 21 زیست – تشریح بال مرغ ( بال مرغ توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 22 زیست -  بررسی مولاژ چشم و اندامهای حسی ، بویایی ، شنوایی و لامسه وتشریح چشم (چشم توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 23 زیست – بررسی اسکلت انسان و ساختار میکروسکپی بافت استخوان و غضروف ، بررسی شکنندگی استخوان مرغ که تحت تاثیر سرکه وحرارت قرار گرفته اند ،  بررسی میکروسکپی بافت ماهیچه ای

کد 24 زیست – مشاهده مخمر و تولید مثل غیر جنسی کپک نان و مشاهده تولید مثل جنسی با استفاده از گل 

کد 25 فیزیک – الکتریسیته ساکن  : باردار کردن اجسام به روش مالش ، باردارکردن اجسام (بادکنک و خرده کاغذ) ، تاثیر بارالکتریکی بر جریان آب ، تاثیر بارهای هم نام و غیر هم نام بر یکدیگر ، کار با الکتروسکوپ ( توضیح ساختمان الکتروسکوپ ، تشخیص نوع بار ، تشخیص بارداربودن اجسام ، تشخیص رسانایی یا نارسانایی مواد)

کد 26 فیزیک – باردارکردن اجسام به روش القا : باردارکردن دو کره فلزی به روش القا ، چرا خرده های کاغذ جذب شانه بادار شده می شود ( مولکول های کاغذ قطبیده می شود ) ، تخلیه الکتریکی به وسیله مولد وان دوگراف (شبیه سازی آذرخش) ، طرز کار بر ق گیرو شبیه سازی آن به وسیله وان دوگراف و میله فلزی نوک تیز متصل به زمین در کنار آن

کد 27 فیزیک- مدار الکتریکی: نقش باتری دریک مدار ساده ، اندازه گیری اختلاف پتانسیل دوسر یک باتری به وسیله ولت سنج  ، تشکیل یک مدار ساده ، بررسی رسانایی ونارسانایی به وسیله یک مدار الکتریکی، اندازه گیری جریان الکتریکی یک مدار به وسیله ولت سنج

کد 28 فیزیک – مقاومت الکتریکی: بررسی مقاومت الکتریکی ،اندازه گیری مقاومت لامپ و مقاومت رنگی و المنت بخاری و ...بااهم متر ، بررسی قانون اهم ، به دست آوردن شدت جریان از طریق قانون اهم            

کد 29 فیزیک – مغناطیس : درچه وسایلی از آهن ربا استفاده می شود، بررسی انواع آهن ربا ازنظر شکل ظاهری ، مشاهده مواد مغناطیسی و غیر مغناطیسی با استفاده از آهن ربا ، عبور میدان مغناطیسی از مواد مختلف، تاثیر قطب های هم نام و غیر هم نام بریکدیگر ، بررسی قطب شمال وجنوب زمین به وسیله قطب نما ، درست کردن یک قطب نما به کمک یونولیت ویک آهن ربا ی تیغه ای کوچک و ظرف آب ، القای مغناطیسی در اجسام فرو مغناطیس ( آهن) ، ایجاد خاصیت مغناطیسی با کشیدن آهن ربا برروی یک جسم آهنی یا فولادی (فرومغناطیس) ، ایجاد یک فنر به وسیله آهن ربای حلقوی ، ساخت آهن ربای الکتریکی ، شکسته شدن آهن ربا و تبدیل آن به آهن رباهای کوچکتر

کد 30 فیزیک –تغییر جهت میدان مغناطیسی با جابه جا کردن قطب  مثبت و منفی ، عوامل موثر بر میدان مغناطیسی یک آهن ربای الکتریکی ( تعداددور سیم پیچ ، شدت جریان الکتریکی ، قراردادن هسته آهنی)، مشاهده نحوه عملکرد و ساخت یک موتور ساده دست ساز، مشاهده نحوه کار یک مولد برق ساده دست ساز ( سرنگ ، آهن ربای نئودیم ، لامپ LED و سیم )

کد 31 فیزیک- نور: بررسی چشمه نور نقطه ای و گسترده ، ایجاد یک باریکه نور ، مشاهده نور که به خط مستقیم سیر می کند ، آزمایش اتاق تاریک ، تشکیل سایه  و نیم سایه با منبع نور نقطه ای و گسترده ، برررسی کسوف و خسوف به وسیله دستگاه گردش زمین وماه به دور خورشید ، بررسی باز تابش منظم ونا منظم ، مشاهده زاویه تابش و باز تابش ، بررسی قوانین بازتاب و تابش ، چگونگی تشکیل تصویر در آینه تخت

 کد 32 فیزیک-آینه های کروی : تصویر در آینه های کروی ( فرو رفته و برآمده )، یافتن کانون آینه مقعر ، تشکیل تصویر حقیقی در آینه مقعر، بررسی شکست نور در تیغه شیشه ای و منشور ، شکست نور در منشور ، تجزیه نور در منشور

کد33 فیزیک- بررسی عدسی های مقعر ومحدب، یافتن کانون عدسی محدب و فاصله کانونی ، واگرا و همگرا شدن پرتوهای موازی در عدسی های مقعر و محدب، بررسی ساختمان تلسکوپ

کد 34 فیزیک- موج : بررسی حرکت نوسانی آونگ ، بررسی دوره نوسان یک آونگ به طول نخ و شتاب جاذبه ، بررسی دوره نوسان وزنه متصل به فنر (ضریب سختی و جرم وزنه متصل به آن )، مشاهده موج طولی به وسیله فنر، مشاهده موج عرضی به وسیله فنروریسمان ، کاربا دیاپازون ارتعاش مولکول های هوا با ضربه به شاخک ها ، نشان دادن امواج فروسرخ کنترل از راه دور به وسیله تلفن همراه ، بررسی گستره شنوایی انسان به وسیله دستگاه مولد موج و بلندگو ،بررسی امواج الکترومغناطیس به وسیله رادیو و باتری

کلاس نهم

کد 35 شیمی- مقایسه واکنش پذیری فلزات

کد 36 شیمی- تهیه بلور

کد 37 شیمی- رسانایی الکتریکی مواد الکترولیت و غیر الکترولیت

کد 38 شیمی- حرکت یونها

کد 39 زیست- مشاهده بافت آوندی- مشاهده بافت آوند چوب ( تهیه کرفس به عهده مدرسه می باشد)

کد 40 زیست- مشاهده سلول های خزه ( خزه توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 41 زیست- تشریح ماهی قزل آلا (ماهی توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 42 فیزیک- به دست آوردن سرعت – انواع انرژی: انرژی ذخیره شده (پتانسیل ) ، انرژی جنبشی ، تبدیل انرژی ها ، پایستگی انرژی ، باتری خورشیدی ،نیروی اصطکاک ، نیروی الکتریکی ، نیروی برق ، نیروی مغناطیسی، بررسی رابطه بین شتاب و نیرو ( نیروی برآیند ، عمل و عکس العمل ، اندازه گیری جرم ، نیروسنج  ، اندازه گیری نیرو ، تفاوت جرم و وزن )

کد 43 فیزیک- فشار ( قراردادن مکعب مستطیل از وجه های مختلف روی سطح اسفنج یا بادکنک پر از آب ) ، قراردادن بادکنک پراز آب روی سطح کائوچو پراز میخ ، محاسبه فشار وارده از طرف وجه های مختلف ، ظروف مرتبط ، جک هیدرولیک (وصل کردن دو سرنگ با قطرهای مختلف به هم) ، مشاهده فشار هوا ،قرار دادن بادکنکی که درون آن آب باشد روی سطح کائوچویی که تعداد زیادی میخ روی آن نصب شده است ، بررسی فشار در مایعات (با استفاده از بطری نوشابه سوراخ شده )،  بررسی آثار فشار هوا

کد 44 فیزیک- بررسی عوامل موثر برگشتاور نیرو ( بررسی انواع اهرم و به دست آوردن مزیت مکانیکی آن ها ، سطح شیب دار و محاسبه مزیت مکانیکی و راندمان سطح شیب دار

کد 45 فیزیک- بررسی قرقره ثابت و متحرک ومرکب ، چرخ و محور و مزیت مکانیکی آن ها 

کد 46 زمین شناسی- نحوه تشکیل فسیل  وشرایط تشکیل آن وآشنایی با انواع فسیل و قالب داخلی و خارجی فسیل

آزمایش های نانو تکنولوژی

    کد1- مفاهیم نانو تکنولوژی

    کد2- آزمایش با دستگاه اسپاترینگ

    کد3– آزمایش و کار با میکروسکوپ STM

    کد 4 – معرفی وکار با دستگاه  انفجار الکتریکی

    کد 5- معرفی و کار با دستگاه الکتروریسی