مسیریاب پیشرفته

نحوه برگزاری :

مسابقات در دو دور برگزار می شود که در دور اول مسابقات بدون محاسبه خطا بوده و در دور دوم با محاسبه خطا و با همراه تمامی قوانین دور اول و با حضور 5 تیم برتر مسابقه نهایی برگزار می گردد.

زمانسنجی مسابقات :

1 - هر تیم مدت زمان 5 دقیقه مهلت جهت آماده سازی و رکوردگیری داشته (2 دقیقه مهلت تست و 3 دقیقه رکورد گیری) و می تواند حد اکثر 3 رکورد برای خود ثبت نماید که بهترین رکورد هر تیم به عنوان رکورد تیم مربوطه ثبت می شود.

2 - در انتهای رکوردگیری دور اول ، تیم ها بر اساس امتیاز بدست آمده خود رتبه بندی شده و 5 تیم اول به دور بعدی راه  می یابند.

3 - بین هر مسابقه مدت زمان 30 ثانیه  فاصله می باشد که در صورت حضور نیافتن تیم ها تا 30 ثانیه پس از اتمام زمان مسابقه قبلی ، 5 دقیقه زمان مسابقه تیم بعدی آغاز شده و تمدید نخواهد شد.

4 – زمان شروع مسابقه هر تیم در دور اول به قید قرعه (Random) تعیین می شود و در قالب جدولی به شرکت کنندگان تحویل داده می شود . بدیهی است این جدول به هیچ عنوان قابل تغیر نمی باشد.

5 - سطح مسابقات در دور دوم بالاتر از سطح مسابقات در دور اول نبوده و تنها بند های 1 و 2 و 3 از قوانین خطا  در مسابقات اعمال خواهند شد.

نحوه امتیاز دهی :

زمین به دو ناحیه تقسیم خواهد شد که هر منطقه امتیاز مخصوص به خود دارد . مجموع امتیازات بند 1 الی 4، امتیاز نهایی تیم را مشخص میکند. (کسر امتیاز در مرحله دوم محاسبه خواهد شد)

1 - خروج از منطقه استارت و ورود به منطقه A .............. 10 امتیاز

2 - خروج از منطقه A و ورود به منطقه B .............. 10 امتیاز

3 - رسیدن به خط پایان .............. 20 امتیاز

4- در صورت رسیدن ربات به خط پایان زمان رکورد گیری شده برای تیم مربوطه ثبت می شود و به نسبت زمان بدست آمده ، تیم ها امتیاز کسب میکنند. ( کمترین زمان 60 امتیاز و تیم های بعدی به ترتیب یک امتیاز کمتر میشود).

تذکر : خروج یا ورود به یک منطقه ، به خارج یا وارد شدن ابتدای بدنه ربات از یک منطقه اطلاق می شود.


مشخصات ربات و مسائل جانبی :

1 - طول ، عرض و ارتفاع ربات به ترتیب می تواند حداکثر 20 و 20و 20 سانتیمتر باشد.

2 - ربات ها می توانند از منبع تغذیه خارجی با ولتاژ ثابت نیز استفاده کنند ولی هیچ ارتباط دیگری با خارج از زمین به جز برای تغذیه تخلف محسوب شده منجر به حذف تیم از مسابقه می شود . ( در کنار زمین یک منبع تغذیه 0 الی 30 ولت قرار گرفته است.)

3 - تیمی که ازمنبع خارجی استفاده نکند و ربات را با باتری راه اندازی کند، در زمان مسابقه و در صورت ورودبه منطقه A در زمین مسابقه ، 2 امتیاز کسب خواهد نمود .

 

مشخصات و قوانین مسیر و زمین مسابقه :

1 - زمین مسابقه از جنس چوب و به رنگ سفید می باشد.

2 - مسیر مسابقه خط سیاهی به عرض 1.7 سانتیمتر می باشد (لنت برق).

3 - مسیر مسابقه ممکن است بریدگی هایی حداکثر به طول 5 سانتیمتر و در مسیر مستقیم داشته باشد.

 

4 - مسیر مسابقه ممکن است توسط خط هایی به طول حداکثر 15 سانتیمتر و حداقل 8 سانتیمتر قطع شود.

5 - زاویه خطوط متقاطع میتواند 90 درجه یا 45 درجه نسبت به مسیر باشد (متقارن نسبت به نقطه تقاطع مسیر).

6 - ممکن است در یک نقطه دو خط متقاطع ( ضربدر ) داشته باشیم.

 

7 - مسیر میتواند دارای شکستگی نسبت به راستای افق با زاویه حداکثر 90 درجه باشد.

 

8 - حداقل به فاصله ی 7 سانتیمتر از نقطه ی شکستگی هیچ بریدگی وجود ندارد.

 

9 - مسیر دارای خمیدگی با شعاع حداقل 15 سانتیمتر می باشد و در فاصله ی 7 سانتیمتر از خمیدگی بریدگی و شکستگی وجود ندارد.

 

10 - رنگ پس زمینه ی مسیر می تواند برای طول معادل 40 سانتیمتر معکوس شود. (زمین سیاه و خط سفید). در ناحیه معکوس شده ممکن است خط متقاطع با زاویه 90 درجه وجود داشته باشد.

 

11 - مسیر می تواند دارای خطوطی انحرافی سیاه رنگ خارج از مسیر و غیر متصل به آن باشد که حداقل فاصله خط انحرافی از مسیر 5 سانتیمتر می باشد.

 

12 - مسیر دارای دوراهی هایی بوده که ممکن است منجر به میان بر و یا بن بست شود.

13 - عرض مسیر ممکن است بین 1 سانتیمتر تا 5 سانتیمتر تغییر کند.(این المان در مسیر صاف صورت می گیرد.)

14 - انتهای خط توسط یک خط عمود بر مسیر با شکل زیر مشخص می شود. در صورتی که ربات در پایان مسیر خود بتواند در این منطقه ایست کند به تیم مربوطه 2 امتیاز تعلق میگیرد.

 

15 - مسیر ممکن است دارای loop باشد .جزئیات loop در شکل زیر نشان داده شده است.

 

 

قوانین خطا در مسابقات ( دور دوم) :

این قوانین تنها در دور دوم مسابقه اعمال می شود. موارد زیر در دور اول خطا محسوب شده ولی امتیازی کسر نخواهد شد.

1 – در قسمت هایی از زمین مسابقه و خارج از مسیر خط هایی به رنگ قرمز وجود دارد که عبور کردن ربات از این خطوط موجب کسر 1 امتیاز از تیم مربوطه می شود.

2 – دور زدن ربات به دور خود موجب کسر 1 امتیاز در مرحله پایانی می شود.

3 – دست زدن به ربات و یا ریست کردن و شروع مجدد ربات موجب کسر 1 امتیاز در مرحله پایانی می شود.

 

تذکر پایانی :

تذکر 1 – شکل های رسم شده کاملا فرضی بوده و به منظور واضح سازی قوانین و مسیر مسابقه است.

تذکر 2 – قوانین مسابقه در هر قسمت ممکن است به تناسب شرایط و به تشخیص داوران تغییر کند.

تذکر 3 – داوران حق تصمیم گیری در مورد موارد اتفاقی و ذکر نشده در قوانین را دارند .

تذکر 4 – اعتراض به رای داوران تنها به صورت کتبی مورد بررسی قرار میگیرد.

 

در پایان به سه تیم برتر مسابقات هدایایی تقدیم خواهد شد.

 

قوانین لیگ همواره با تغییراتی مواجه است ، برای دریافت قوانین جدید به صورت هفتگی به سایت پژوهش سرای رازی به نشانی