از: مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز

به: تمامی مدارس متوسطه دوره دوم

موضوع: استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی و علوم نانو-سال 95-94

با سلام و احترام ؛

 ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران به اطلاع می رساند که پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است پژوهش یاران گرامی بامشورت  دبیران علوم ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا آخر مهرماه ثبت نام نمایند.

1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.                                                                                   

2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی کن لم یکن تلقی شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .

3- به ازای هر گروه ( حداکثر 20 نفر  دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .

4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.

5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.

6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد  ذکر شده به عهده آنهاست  . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .

7-  به ازای هر دانش آموز مبلغ 500 تومان برای یک جلسه 60 دقیقه ای (پسران  به حساب شماره 4150156512003  و دختران به حساب شماره 4150136269008  ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود و روز تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد توسط مربی مربوطه به پژوهش سرا تحویل داده شود  .  

8- جهت تشریح مغز ، قلب ، چشم و کلیه مبلغ 1000 تومان به ازای هر دانش آموز واریز شود . (تهیه قلب ،چشم،مغزو کلیه به عهده مدارس می باشد.)

9- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .

10- پژوهش یاران تا آخرمهرماه  از طریق شماره تلفن 32344453و32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس   و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه، سه شنبه وچهارشنبه ازساعت 7:30 تا 12:30 )

11-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .

12-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .

مکان : خیابان قصردشت – حدفاصل چهارراه سینما سعدی و سه راه برق –قبل از کوچه 16پژوهش سرای رازی


قوانین ومقررات مربوط به پذیرش دانش آموزان در بخش آزمایشگاهی پژوهش سرای رازی

ما با توجه به دستورالعمل وزارت متبوع مبنی بر نحوه ی بازدیدهای دانش آموزی و اردوها وباعنایت به اینکه حفظ سلامت و حفاظت همه جانبه دانش آموزان در این بازدید ها در اولویت اول قرار دارد لذا این پژوهش سرا با توجه به شرایط فیزیکی و محدودیت فضای کافی وعدم رعایت  برخی مقررات از جا نب تعدادی از مدارس ، تنها دانش آموزان مدارسی را پذیرا می باشد که پایبند به شرایط زیر بوده و فرم مربوطه را تکمیل وتایید نمایند.

جهت دریافت فرم بازدید اینجـا کلیـک نمائید.


کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه سال تحصیلی 95-94

دوم متوسطه:

شیمی

کد 1 -  اشعه کاتدی – تست شعله – لامپ گسلر                                                       

کد 2 -  شناخت عناصر گروه اول – شناخت عناصر گروه دوم – مقایسه واکنش پذیری عناصر گروه اول و دوم           

کد 3 - اندازه گیری آب تبلور 

زیست    

کد  4 - شناسایی میکروسکوپ و کار با آن و مشاهده پر پرندگان ، بافت های گیاهی وجانوری

کد 5  - مشاهده مولاژ قلب ونیم تنه و تشریح قلب (قلب توسط مدرسه تهیه شود )

کد 6  - مشاهده سلول های خونی و بررسی حالت تورژسانس و پلاسمولیز در سلول های محافظ روزنه

کد 7  - دستگاه گوارش و بررسی مولاژ آن ،دستگاه تنفس و چگونگی انجام مکانیسم تنفس و تبادلات گازی

کد 8 - گردش خون وانواع گردش خون

کد 9  - اسکلت آدمی وانواع مفصل ها ومشاهده انواع بافت استخوانی ، تهیه نمونه بافت استخوان

فیزیک

کد 10 - وسایل اندازه گیری و کاربردهای آن ( کولیس ، ریزسنج و ترازو)

کد 11 -  بررسی و آزمایش حرکت های شتاب دار ( با ریل چوب پرده)

کد 12-  به دست آوردن شتاب جاذبه ثقل ( جاذبه زمین)

کد 13 -  تخت هوا : بررسی حرکت یکنواخت ، حرکت شتابدار ، عمل و عکس العمل ( قانون سوم نیوتون)

کد 14 -  به دست آوردن ضریب سختی فنر

کد 15 -  به دست آوردن برآیند نیروها ( میزچه نیروها)

کد 16 -  به دست آوردن ضریب اصطکاک لغزشی ( جنبشی ) و ایستایی

کد 17 -  به دست آوردن چگالی ، کشش سطحی ، چسبندگی سطحی ، خاصیت موینگی

کد 18 -  آزمایش های مربوط به فشار هوا ، فشار مایعات و...

کد 19-  بررسی دماسنج های جیوه ای ، الکلی ، طبی ، دماسنج ماکزیمم و مینیمم ، ترموکوپل و کاربردهای آن - تف سنج نوری

کد 20 -  به دست آوردن ظرفیت گرمایی گرماسنج – ظرفیت گرمایی ویژه

کد 21-  به دست آوردن گرمای نهان و ذوب

کد 22 -  به دست آوردن ضریب انبساط طولی- دماپا ( ترموستات ) – بررسی و آزمایش جریان همرفتی و تابش

سوم متوسطه:

شیمی

کد 23 - انواع واکنش های شیمیایی :

    تجزیه : ( آمونیوم دی کرومات) - ترکیبHCl) و آمونیاک )- سوختن : ( منیزیم  و گوگرد)

    جابجایی یگانه : ( آهن و کات کبود – سدیم و آب – آلومینیوم و کات کبود)

    جابجایی دوگانه : شناسایی کاتیون ها ( pb2+  ، Ag+  ، Ba2+  ، Fe2+  )

کد 24-  تهیه محلول با غلظت معین از مواد جامد – مواد مایع                                               

کد 25-  بررسی انواع واکنش های گرماده و گرماگیر                                                             

کد 26-  اندازه گیری گرمای واکنش با استفاده از گرماسنج لیوانی                                            

کد 27-  محلول های الکترولیت و غیر الکترولیت   

زیست 

کد 28 - بررسی مولاژ سلول عصبی –مغز- تشریح مغز ( مغز توسط مدرسه تهیه شود )

کد 29 - بررسی اندام حسی - تشریح چشم (چشم توسط مدرسه تهیه شود )

کد 30 - بررسی دستگاه تولیدمثل و مقایسه گیاهان تک لپه ودولپه

فیزیک

کد 31-  بررسی قانون بویل ماریوت – بررسی موتورهای درون سوز و برون سوز و یخچال- بررسی فرایند ها با سرنگ

کد 32 - الکتریسیته ساکن : برق نما ، کره القا ، آونگ الکتریکی ، الکتروفور ، رسوب دهنده الکتروستاتیک

کد 33 - واندوگراف و آزمایش های آن

کد 34 -  خازن : عوامل مؤثر بر ظرفیت خازن شارژ و دشارژ خازن و کاربردهای آن ، سری و موازی کردن آن

کد 35 -  قانون اهم : اندازه گیری جریان ، اختلاف پتانسیل ( طرز کار ولت سنج و آمپر سنج)

کد 36 -  عوامل مؤثر بر مقاومت سیم – طرز کار رئوستا

کد 37 - روش خواندن مقاومت ها از روی کد رنگی و طرز کار اهم متر

کد 38 -  اثر دما مقاومت ( محاسبه دمای تنگستن داخل لامپ ) – به دست آوردن مقاومت درونی مولد

کد 39 -  مدار سری و موازی

کد 40 - مغناطیس : بررسی خطوط میدان مغناطیسی آهنربا ، زاویه انحراف ، زاویه میل ، میزان مغناطیسی سیم راست ، پیچه و سیم لوله

کد 41- اثر میدان مغناطیسی بر سیم حامل جریان ، جریان هال و لیز ، طرزکار موتور الکتریکی و گالوانومتر

کد 42 -  نیروی محرکه القایی و عوامل مؤثر بر آن قانون لنز ، نیروی محرکه خود القایی و عوامل مؤثر بر آن

کد 43 - القای متقابل ، ترانسفورماتور ( افزاینده و کاهنده ) ، حلقه تامسون ( قانون لنز ) ، مولد الکتریکی ( دینام ) 

زمین شناسی

کد 44- استفاده از دماسنج خشک و تر در تعیین رطوبت نسبی

کد 45 – بررسی کانی ها ونحوه شناسایی آنها

کد 46- انواع کانیها ونمونه های آن

کد 47- بررسی فرایندهای آذرین ، انواع سنگ های آذرین ونمونه های آن ها

کد 48 – بررسی سنگ های رسوبی ، انواع ونمونه های آن ها

کد 49- بررسی فعالیت های دگرگونی ، انواع سنگ های دگرگونی ونمونه های آن ها

کد50- بررسی تغییرات سنگ ها ، حرکات دامنه ایورسوب گذاری

چهارم متوسطه:

فیزیک

کد 51- حرکت نوسانی وزنه و فنر

کد 52- دیاپازون  ( تشدید به وسیله دیاپازون)

کد 53-  نمایش امواج طولی و عرضی در فنر

کد 54 - نمایش تداخل امواج در طول طناب ( تشکیل گره و شکم)

کد 55 - نمایش تداخل امواج در سطح آب دریا و ایجاد هذلولی تداخلی

کد 56 - محدوده شنوایی از 20 Hz تا  20000 Hz و آزمایش فراصوت

کد 57 - ایجاد امواج ایستاده در لوله های صوتی و محاسبه سرعت صوت

کد 58  - آزمایش دو شکاف یانگ

کد 59 - ابعاد امواج الکترومغناطیس به وسیله قطع و وصل یک بازی و دریافت آن به وسیله دایو

کد 60-  مشاهده طیف نشری خطی عناصر

آزمایش های نانو تکنولوژی

کد1- مفاهیم نانو تکنولوژی

کد2- آزمایش با دستگاه اسپاترینگ

کد3– آزمایش و کار با میکروسکوپ STM

کد 4 – معرفی وکار با دستگاه  انفجار الکتریکی

کد 5- معرفی و کار با دستگاه الکتروریسی

از: مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز

به: تمامی مدارس متوسطه دوره اول

موضوع: استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی و علوم نانو-سال 95-94

با سلام و احترام ؛

 ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران به اطلاع می رساند که پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است پژوهش یاران گرامی بامشورت  دبیران علوم ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا آخر مهرماه ثبت نام نمایند.

1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.                                                                                   

2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی کن لم یکن تلقی شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .

3- به ازای هر گروه ( حداکثر 20 نفر  دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .

4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.

5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.

6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد  ذکر شده به عهده آنهاست  . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .

7-  به ازای هر دانش آموز مبلغ 500 تومان برای یک جلسه 60 دقیقه ای (پسران  به حساب شماره 4150156512003  و دختران به حساب شماره 4150136269008  ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود و روز تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد توسط مربی مربوطه به پژوهش سرا تحویل داده شود  .  

8- جهت تشریح مغز ، قلب ، چشم و کلیه مبلغ 1000 تومان به ازای هر دانش آموز واریز شود . (تهیه قلب ،چشم،مغزو کلیه به عهده مدارس می باشد.)

9- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .

10- پژوهش یاران تا آخرمهرماه  از طریق شماره تلفن 32344453و32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس   و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه، سه شنبه وچهارشنبه ازساعت 7:30 تا 12:30 )

11-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .

12-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .

مکان : خیابان قصردشت – حدفاصل چهارراه سینما سعدی و سه راه برق –قبل از کوچه 16پژوهش سرای رازی


قوانین ومقررات مربوط به پذیرش دانش آموزان در بخش آزمایشگاهی پژوهش سرای رازی

ما با توجه به دستورالعمل وزارت متبوع مبنی بر نحوه ی بازدیدهای دانش آموزی و اردوها وباعنایت به اینکه حفظ سلامت و حفاظت همه جانبه دانش آموزان در این بازدید ها در اولویت اول قرار دارد لذا این پژوهش سرا با توجه به شرایط فیزیکی و محدودیت فضای کافی وعدم رعایت  برخی مقررات از جا نب تعدادی از مدارس ، تنها دانش آموزان مدارسی را پذیرا می باشد که پایبند به شرایط زیر بوده و فرم مربوطه را تکمیل وتایید نمایند.

 جهت دریافت فرم بازدید اینجـا کلیـک نمائید.


کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه دوره اول  سال تحصیلی 95-94

کلاس هفتم

کد1 شیمی- انحلال پذیری ومقایسه انحلال پذیری مواد مختلف در آب ،اثر گرما برافزایش حل شدن مواد در آب

کد2 شیمی- بررسی ومقایسه ویژگی های عناصر فلزی ونا فلزی

کد3 شیمی- حالت های ماده وبررسی ویژگی های آن ها (تراکم پذیری مواد ، اثر دما بر حجم مواد)

کد4 زیست- مشاهده روپوست برگ بعضی گیاهان ،پوست داخلی وخارجی پیاز ومشاهده بافت پوستی ، ماهیچه ای ،عصبی وخونی

کد5 زیست – مشاهده کلروپلاست دربرگ خزه وغشاء هسته و سیتوپلاسم در سلول پوششی دهان و پلاست در سیب زمینی

کد6 زیست – مقایسه خیار و سیب زمینی، سیب و نان ازنظر داشتن نشاسته با استفاده از لوگل وتعیین وجود چربی در بعضی مواد غذایی

کد 7 زیست- تشریح وبررسی قلب (قلب دارای آبشامه باشد وتهیه آن به عهده مدرسه است)

کد 8 زیست – بررسی شش ها ودستگاه تنفس ونشان دادن وجود دی اکسیدکربن در هوای بازدم وبررسی کلیه ها و تشریح آن (تهیه شش به عهده مدرسه است )

کد9 فیزیک-اندازه گیری جرم ، برسی تفاوت جرم و وزن ، به دست آوردن چگالی

                   بررسی خواص مواد ( رسانایی الکتریکی )

                   بررسی کار انجام شده ، بررسی انرژی جنبشی و پتانسیل

                   انرژ های نو (بررسی توربین بادی ،آبی ، سلول خورشیدی و ...)

کد 10 فیزیک-گرما ، بررسی تاثیر فشارجو برنقطه جوش ، کار با دماسنج های مختلف ، روش های انتقال گرما (رسانش ، همرفت ، تابش )

کد11 زمین شناسی- بررسی حرکت آب در سطح زمین

کد12 زمین شناسی – بررسی حرکت آب درون زمین

کد 13 زمین شناسی- آزمایش تعیین حجم فضای خالی رسوبات

کلاس هشتم

کد  14 شیمی – بررسی انحلال پذیری مواد جامد در آب – اثر دما بر انحلال پذیری

کد 15 شیمی – بررسی تغییرات انرژی در واکنش های شیمیایی

کد 16 شیمی -  بررسی روش های مختلف جداسازی مخلوط ها

کد  17 شیمی – بررسی چند تغییر فیزیکی و شیمیایی

کد 18 شیمی – بررسی اثر مقدار اکسیژن برزمان سوختن شمع

کد 19 شیمی -  بررسی اثر کاتالیزور گر بر سرعت واکنش های شیمیایی

کد 20 شیمی -  تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی و حرکتی

کد 21 زیست – تشریح بال مرغ ( بال مرغ توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 22 زیست -  بررسی مولاژ چشم و اندامهای حسی ، بویایی ، شنوایی و لامسه وتشریح چشم (چشم توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 23 زیست – بررسی اسکلت انسان و ساختار میکروسکپی بافت استخوان و غضروف ، بررسی شکنندگی استخوان مرغ که تحت تاثیر سرکه وحرارت قرار گرفته اند ،  بررسی میکروسکپی بافت ماهیچه ای

کد 24 زیست – مشاهده مخمر و تولید مثل غیر جنسی کپک نان و مشاهده تولید مثل جنسی با استفاده از گل 

کد 25 فیزیک – الکتریسیته ساکن  : باردار کردن اجسام به روش مالش ، باردارکردن اجسام (بادکنک و خرده کاغذ) ، تاثیر بارالکتریکی بر جریان آب ، تاثیر بارهای هم نام و غیر هم نام بر یکدیگر ، کار با الکتروسکوپ ( توضیح ساختمان الکتروسکوپ ، تشخیص نوع بار ، تشخیص بارداربودن اجسام ، تشخیص رسانایی یا نارسانایی مواد)

کد 26 فیزیک – باردارکردن اجسام به روش القا : باردارکردن دو کره فلزی به روش القا ، چرا خرده های کاغذ جذب شانه بادار شده می شود ( مولکول های کاغذ قطبیده می شود ) ، تخلیه الکتریکی به وسیله مولد وان دوگراف (شبیه سازی آذرخش) ، طرز کار بر ق گیرو شبیه سازی آن به وسیله وان دوگراف و میله فلزی نوک تیز متصل به زمین در کنار آن

کد 27 فیزیک- مدار الکتریکی: نقش باتری دریک مدار ساده ، اندازه گیری اختلاف پتانسیل دوسر یک باتری به وسیله ولت سنج  ، تشکیل یک مدار ساده ، بررسی رسانایی ونارسانایی به وسیله یک مدار الکتریکی، اندازه گیری جریان الکتریکی یک مدار به وسیله ولت سنج

کد 28 فیزیک – مقاومت الکتریکی: بررسی مقاومت الکتریکی ،اندازه گیری مقاومت لامپ و مقاومت رنگی و المنت بخاری و ...بااهم متر ، بررسی قانون اهم ، به دست آوردن شدت جریان از طریق قانون اهم            

کد 29 فیزیک – مغناطیس : درچه وسایلی از آهن ربا استفاده می شود، بررسی انواع آهن ربا ازنظر شکل ظاهری ، مشاهده مواد مغناطیسی و غیر مغناطیسی با استفاده از آهن ربا ، عبور میدان مغناطیسی از مواد مختلف، تاثیر قطب های هم نام و غیر هم نام بریکدیگر ، بررسی قطب شمال وجنوب زمین به وسیله قطب نما ، درست کردن یک قطب نما به کمک یونولیت ویک آهن ربا ی تیغه ای کوچک و ظرف آب ، القای مغناطیسی در اجسام فرو مغناطیس ( آهن) ، ایجاد خاصیت مغناطیسی با کشیدن آهن ربا برروی یک جسم آهنی یا فولادی (فرومغناطیس) ، ایجاد یک فنر به وسیله آهن ربای حلقوی ، ساخت آهن ربای الکتریکی ، شکسته شدن آهن ربا و تبدیل آن به آهن رباهای کوچکتر

کد 30 فیزیک –تغییر جهت میدان مغناطیسی با جابه جا کردن قطب  مثبت و منفی ، عوامل موثر بر میدان مغناطیسی یک آهن ربای الکتریکی ( تعداددور سیم پیچ ، شدت جریان الکتریکی ، قراردادن هسته آهنی)، مشاهده نحوه عملکرد و ساخت یک موتور ساده دست ساز، مشاهده نحوه کار یک مولد برق ساده دست ساز ( سرنگ ، آهن ربای نئودیم ، لامپ LED و سیم )

کد 31 فیزیک- نور: بررسی چشمه نور نقطه ای و گسترده ، ایجاد یک باریکه نور ، مشاهده نور که به خط مستقیم سیر می کند ، آزمایش اتاق تاریک ، تشکیل سایه  و نیم سایه با منبع نور نقطه ای و گسترده ، برررسی کسوف و خسوف به وسیله دستگاه گردش زمین وماه به دور خورشید ، بررسی باز تابش منظم ونا منظم ، مشاهده زاویه تابش و باز تابش ، بررسی قوانین بازتاب و تابش ، چگونگی تشکیل تصویر در آینه تخت

 کد 32 فیزیک-آینه های کروی : تصویر در آینه های کروی ( فرو رفته و برآمده )، یافتن کانون آینه مقعر ، تشکیل تصویر حقیقی در آینه مقعر، بررسی شکست نور در تیغه شیشه ای و منشور ، شکست نور در منشور ، تجزیه نور در منشور

کد33 فیزیک- بررسی عدسی های مقعر ومحدب، یافتن کانون عدسی محدب و فاصله کانونی ، واگرا و همگرا شدن پرتوهای موازی در عدسی های مقعر و محدب، بررسی ساختمان تلسکوپ

کد 34 فیزیک- موج : بررسی حرکت نوسانی آونگ ، بررسی دوره نوسان یک آونگ به طول نخ و شتاب جاذبه ، بررسی دوره نوسان وزنه متصل به فنر (ضریب سختی و جرم وزنه متصل به آن )، مشاهده موج طولی به وسیله فنر، مشاهده موج عرضی به وسیله فنروریسمان ، کاربا دیاپازون ارتعاش مولکول های هوا با ضربه به شاخک ها ، نشان دادن امواج فروسرخ کنترل از راه دور به وسیله تلفن همراه ، بررسی گستره شنوایی انسان به وسیله دستگاه مولد موج و بلندگو ،بررسی امواج الکترومغناطیس به وسیله رادیو و باتری

کلاس نهم

کد 35 شیمی- مقایسه واکنش پذیری فلزات

کد 36 شیمی- تهیه بلور

کد 37 شیمی- رسانایی الکتریکی مواد الکترولیت و غیر الکترولیت

کد 38 شیمی- حرکت یونها

کد 39 زیست- مشاهده بافت آوندی- مشاهده بافت آوند چوب ( تهیه کرفس به عهده مدرسه می باشد)

کد 40 زیست- مشاهده سلول های خزه ( خزه توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 41 زیست- تشریح ماهی قزل آلا (ماهی توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 42 فیزیک- به دست آوردن سرعت – انواع انرژی: انرژی ذخیره شده (پتانسیل ) ، انرژی جنبشی ، تبدیل انرژی ها ، پایستگی انرژی ، باتری خورشیدی ،نیروی اصطکاک ، نیروی الکتریکی ، نیروی برق ، نیروی مغناطیسی، بررسی رابطه بین شتاب و نیرو ( نیروی برآیند ، عمل و عکس العمل ، اندازه گیری جرم ، نیروسنج  ، اندازه گیری نیرو ، تفاوت جرم و وزن )

کد 43 فیزیک- فشار ( قراردادن مکعب مستطیل از وجه های مختلف روی سطح اسفنج یا بادکنک پر از آب ) ، قراردادن بادکنک پراز آب روی سطح کائوچو پراز میخ ، محاسبه فشار وارده از طرف وجه های مختلف ، ظروف مرتبط ، جک هیدرولیک (وصل کردن دو سرنگ با قطرهای مختلف به هم) ، مشاهده فشار هوا ،قرار دادن بادکنکی که درون آن آب باشد روی سطح کائوچویی که تعداد زیادی میخ روی آن نصب شده است ، بررسی فشار در مایعات (با استفاده از بطری نوشابه سوراخ شده )،  بررسی آثار فشار هوا

کد 44 فیزیک- بررسی عوامل موثر برگشتاور نیرو ( بررسی انواع اهرم و به دست آوردن مزیت مکانیکی آن ها ، سطح شیب دار و محاسبه مزیت مکانیکی و راندمان سطح شیب دار

کد 45 فیزیک- بررسی قرقره ثابت و متحرک ومرکب ، چرخ و محور و مزیت مکانیکی آن ها 

کد 46 زمین شناسی- نحوه تشکیل فسیل  وشرایط تشکیل آن وآشنایی با انواع فسیل و قالب داخلی و خارجی فسیل

آزمایش های نانو تکنولوژی

    کد1- مفاهیم نانو تکنولوژی

    کد2- آزمایش با دستگاه اسپاترینگ

    کد3– آزمایش و کار با میکروسکوپ STM

    کد 4 – معرفی وکار با دستگاه  انفجار الکتریکی

    کد 5- معرفی و کار با دستگاه الکتروریسی

از: مدیریت آموزش و پرورش ناحیه2

به : تمامی مدارس  پسرانه متوسطه اول و دوم

موضوع: المپیادهای علمی  پژوهش سرای رازی - مرحله ناحیه95-94

با سلام و احترام،ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران و پژوهش یاران محترم ،بدینوسیله برنامه المپیادهای علمی 95-94 پژوهش سرای رازی  جهت اطلاع به دانش آموزان ،خدمتتان ارسال می گردد،شایسته است به کلیه دانش آموزان اطلاع رسانی فرمایید تاحقی از آنها ضایع نگردد..

شرایط ثبت نام :

1-نمره انضباط دانش آموزان 20 باشد و نمره معدل ریاضی وعلوم  سال قبل 17 به بالا باشد.

2- به ازاء هر کلاس 5 نفر در هر المپیاد معرفی گردد.

1- انیمیشن  2- ریاضی     3- علوم    4-انرژی های نو   5- نانو     6-فتوشاپ   7- فلش   8- نجوم

3-هر دانش آموز می تواند حداکثر در دو المپیاد شرکت کند.

4- برای هر المپیاد 8 جلسه  کارگاه آموزشی توجیهی برگزار می شود.(به مدت 8 هفته)

5-دانش آموزانی که در المپیادها شرکت می کنند ،می بایست تخصص کامل داشته باشند.

6-دانش آموزان دقت نمایند المپیادهایی که ثبت نام می کنند تداخل نداشته باشد،حضور آنها در کلاس ها الزامی است.

7- فقط دانش آموزانی که در کلاس ها حضور دارند در آزمون المپیاد شرکت داده می شوند.

8- حضور دانش آموزان با اونیفورم مدرسه الزامی می باشد.

9-ثبت نام توسط پژوهش یار انجام می شود و لیست اسامی طبق فرم پیوست به همراه فیش واریزی حداکثر تا تاریخ 25/7/94 به پژوهش سرا تحویل داده شود.

10- سر فصل های المپیادهای علمی در جلسه اول به اطلاع دانش آموزان خواهد رسید.

11-از برگزیدگان در نهمین جشنواره پژوهشگران امروز دانشمندان فردا تقدیر به عمل خواهد آمد.

12-زمان برگزاری المپیادهای کلاس هشتم ساعت 8:30تا 9:30وکلاس نهم  10تا 11در تاریخ پنج شنبه 17/10/94 در محل مرکز اموزش نیروی انسانی ناحیه2  برگزار می شود.

13- مکان تشکیل کلاس: خیابان قصر دشت –بین چهار راه سینما سعدی و سه راه برق-پژوهش سرای رازی تلفن:32334419-32344453

متوسطه  اول و دوم پسران

20-  18:30

18:30-  17

17 -  15:30

ساعت

روز

المپیاد نجوم هشتم  -نهم

المپیاد نانو هشتم- نهم

المپیاد انرژی های نو هشتم  -نهم

یک شنبه ها

3-10-17-24 آبان ماه

1-8-15-22   آذر ماه

المپیاد ریاضی نهم

المپیاد ریاضی هشتم

المپیاد علوم هشتم

المپیادعلوم نهم

مشاوره علمی و پژوهشی دانش آموزان متوسطه (خوارزمی)پسران

الکترونیک

رباتیک2

رباتیک1

فلش

فتوشاپ

20-  18:30

18:30-  17

17 -  15:30

ساعت

روز

المپیاد ریاضی نهم

المپیاد ریاضی هشتم

چهار شنبه ها

6-13-20-27 آبان ماه

4-18-25 آذر ماه

2 دی ماه

المپیاد علوم هشتم

المپیاد علوم نهم

المپیاد انیمیشن

فلش و انیمه استودیو

المپیاد ریاضی دوم و سوم

(10جلسه)

المپیاد نانو دوم و سوم

( 10 جلسه)

المپیاد زیست شناسی دوم و سوم (10 جلسه)

تاریخ های بالا +

9 و16 دی ماه

نمون برگ اسامی دانش آموزان ثبت نام شده در المپیادهای علمی 95-94

شماره

نام و نام خانوادگی

نام پدر

پایه تحصیلی

نام المپیاد

مبلغ پرداخت شده و شماره فیش

شماره تلفن و همراه

ملاحظات

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

مهرآموزشگاه وامضاء مدیر

از : مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز

به : تمامی مدارس ابتدایی

موضوع: استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی و علوم نانو-سال 95-94

با سلام و احترام ؛

 ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران به اطلاع می رساند که پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است پژوهش یاران گرامی بامشورت  دبیران علوم ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا آخر مهرماه ثبت نام نمایند.

1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.                                                                                   

2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی کن لم یکن تلقی شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .

3- به ازای هر گروه ( حداکثر 20 نفر  دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .

4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.

5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.

6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد  ذکر شده به عهده آنهاست  . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .

7-  به ازای هر دانش آموز مبلغ 500 تومان برای یک جلسه 60 دقیقه ای (پسران  به حساب شماره 4150156512003  و دختران به حساب شماره 4150136269008  ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود و روز تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد توسط مربی مربوطه به پژوهش سرا تحویل داده شود  .  

8- جهت تشریح مغز ، قلب ، چشم و کلیه مبلغ 1000 تومان به ازای هر دانش آموز واریز شود . (تهیه قلب ،چشم،مغزو کلیه به عهده مدارس می باشد.)

9- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .

10- پژوهش یاران تا آخرمهرماه  از طریق شماره تلفن 32344453و32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس   و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه، سه شنبه وچهارشنبه ازساعت 7:30 تا 12:30 )

11-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .

12-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .

مکان : خیابان قصردشت – حدفاصل چهارراه سینما سعدی و سه راه برق –قبل از کوچه 16پژوهش سرای رازی

قوانین ومقررات مربوط به پذیرش دانش آموزان در بخش آزمایشگاهی پژوهش سرای رازی

با توجه به دستورالعمل وزارت متبوع مبنی بر نحوه ی بازدیدهای دانش آموزی و اردوها وباعنایت به اینکه حفظ سلامت و حفاظت همه جانبه دانش آموزان در این بازدید ها در اولویت اول قرار دارد لذا این پژوهش سرا با توجه به شرایط فیزیکی و محدودیت فضای کافی وعدم رعایت  برخی مقررات از جا نب تعدادی از مدارس ، تنها دانش آموزان مدارسی را پذیرا می باشد که پایبند به شرایط زیر بوده و فرم مربوطه را تکمیل وتایید نمایند.

جهت دریافت فرم بازدید مدارس اینجـا کلیـک نمائید.

کد های آزمایشگاه مقطع ابتدایی سال تحصیلی 95-94

 کلاس چهارم

کد 1 شیمی-  آشنایی با وسایل آزمایشگاه                                                                   

کد 2 شیمی -  انواع مخلوط ها ( همگن – ناهمگن ) ، حلال – حل شونده                            

کد 3 شیمی -  انواع محلول ها ( جامد در مایع – مایع در مایع و...)

کد 4 زیست -  کار با میکروسکوپ و مقایسه سلول های گیاهی و جانوری و مشاهده آن ها زیرمیکروسکوپ

کد5  زیست - بررسی دستگاه تنفس و چگونگی انجام تبادلات گازی

کد 6 زیست - دستگاه گردش خون ( قلب و رگ ها ) و چگونگی انجام گردش خون

کد 7 زیست - دستگاه دفع ادرار

کد 8 فیزیک - انرژی            

کد 9 فیزیک - الکتریسیته : مدار الکتریکی ، رسانایی و نارسانایی ، مدارهای متوالی (سری) ، مدارهای موازی ، به هم بستن باتریها

کد 10 فیزیک-  آهن ربا : قطب های آهن ربا ، قطب نما ، ساختن آهن ربا ، آهن ربای الکتریکی

کد11 زمین شناسی- بررسی انواع سنگ ها ، مقایسه سنگ های آذرین ، رسوبی ، دگرگونی ، مشاهده نمونه آنها ، سنگها و کانیها

کلاس پنجم

کد 12 شیمی-  تغییرات فیزیکی وشیمیایی

کد 13 شیمی-  واکنش جوش شیرین و سرکه

کد 14شیمی -  سوختن منیزیم

کد 15 زیست- مشاهده روپوست در گیاه تره وروزنه در آن

کد 16 زیست- بررسی حواس پنجگانه با استفاده از مولاژ

کد 17 فیزیک -  ماشین ها : گشتاور نیرو،  اهرم ها، سطح شیب دار ، قرقره ، چرخ ومحور

کد 18 فیزیک -  نور و رنگ : تجزیه نور(منشور) ، رنگین کمان ، عدسی ها ، کانون عدسی محدب  ، کاربردعدسی

کد 19 زمین شناسی- نحوه تشکیل فسیل و آشنایی با فسیل و مشاهده فسیل

کلاس ششم

کد 20 شیمی - شناسایی وسایل آزمایشگاه و بررسی نکات ایمنی درآزمایشگاه

کد 21شیمی -  تجزیه آب اکسیژنه ، بررسی اثر سفید کنندگی ورنگ بری آب اکسیژنه

کد 22 شیمی -  خواص اسیدها ، شناسایی اسیدها ، انواع معرف ها

کد 23 شیمی -  چگالی ، مقایسه چگالی مواد ، بررسی ویژگیهای فلزات

کد 24 زیست -   تعیین نشاسته در برگ

کد 25 زیست - مشاهده جانداران میکروسکوپی موجود در آبهای راکد و رودخانه

کد 26 زیست-  مشاهده سلولهای گیاهی و جانوری توسط میکروسکوپ

کد 27 زیست-  مشاهده کپک میوه و مخمر توسط میکروسکوپ

کد 28 فیزیک- نشان دادن اثر نیروها(به وسیله میزچه نیرو)-نیروهای غیر تماسی

    الف-  نیروی الکتریکی با استفاده از دو میله پلاستیکی،واندو گراف،خرده های کاغذ

    ب-  نیروی مغناطیسی با استفاده از آهن ربای  حلقوی و تخت

    ج-  بازیافت مواد مغناطیسی(آهن،نیکل و کبالت) از مواد غیر مغناطیسی(خاک اره ،شن و...)

کد 29 فیزیک- اصطکاک

   الف- بررسی عوامل موثر بر اصطکاک(جنس سطح و وزن جسم)

   ب- روش های کاهش اصطکاک نیروی برآ( بررسی بال هواپیما-توپ معلق و...)تبدیل انرژی(سفر انرژی) موتور الکتریکی و دینام – سلولهای   خورشیدی - توربین آبی و بادی- دیا پازون(تبدیل انرژی حرکتی به صوتی)

کد 30 زمین شناسی- بررسی لایه های درونی زمین وحرکت سنگ کره

کد 31 زمین شناسی – بررسی امواج لرزه ای ، ساختمان کوه آتشفشان و مشاهده انواع سنگهای آذرین

آزمایش نانوتکنولوژی

*  مفاهیم نانوتکنولوژی  

از: مدیریت آموزش و پرورش ناحیه2

به : تمامی مدارس  دخترانه متوسطه اول و دوم

موضوع: المپیادهای علمی  پژوهش سرای رازی - مرحله ناحیه95-94

با سلام و احترام،ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران و پژوهش یاران محترم ،بدینوسیله برنامه المپیادهای علمی 95-94 پژوهش سرای رازی  جهت اطلاع به دانش آموزان ،خدمتتان ارسال می گردد،شایسته است به کلیه دانش آموزان اطلاع رسانی فرمایید تاحقی از آنها ضایع نگردد..

شرایط ثبت نام :

1-نمره انضباط  دانش آموزان 20 باشد و نمره معدل ریاضی وعلوم  سال قبل 17 به بالا باشد.

2- به ازاء هر کلاس 3 نفر در هر المپیاد معرفی گردد.

1- انیمیشن  2- ریاضی     3- علوم    4-انرژی های نو   5- نانو     6-فتوشاپ   7- فلش   8- نجوم

3-هر دانش آموز می تواند حداکثر در دو المپیاد شرکت کند.

4- برای هر المپیاد 8 جلسه کارگاه اموزشی توجیهی برگزار می شود.(به مدت 8 هفته)

5-دانش آموزانی که در المپیادها شرکت می کنند ،می بایست تخصص کامل داشته باشند.

6-دانش آموزان دقت نمایند المپیادهایی که ثبت نام می کنند تداخل نداشته باشد،حضور آنها در کلاس ها الزامی است.

7- فقط دانش آموزانی که در کلاس ها حضور دارند در آزمون المپیاد شرکت داده می شوند.

8- حضور دانش آموزان با اونیفورم مدرسه الزامی می باشد.

9-ثبت نام توسط پژوهش یار انجام می شود و لیست اسامی طبق فرم پیوست به همراه فیش واریزی حداکثر تا تاریخ 25/7/94 به پژوهش سرا تحویل داده شود.

10- سر فصل های المپیادهای علمی در جلسه اول به اطلاع دانش آموزان خواهد رسید.

11-از برگزیدگان در نهمین جشنواره پژوهشگران امروز دانشمندان فردا تقدیر به عمل خواهد آمد.

12-زمان برگزاری المپیادهای کلاس هشتم ساعت 8:30تا 9:30وکلاس نهم  10تا 11در تاریخ پنج شنبه 17/10/94 در محل پژوهش سرای رازی  برگزار می شود.

12- مکان تشکیل کلاس: خیابان قصر دشت –بین چهار راه سینما سعدی و سه راه برق-پژوهش سرای رازی تلفن:32334419-32344453

متوسطه  اول و دوم دختران

20-  18:30

18:30-  17

17 -  15:30

ساعت

روز

المپیاد نجوم هشتم  -نهم

المپیاد نانو هشتم- نهم

المپیاد انرژی های نو هشتم  -نهم

دو شنبه ها

4-11-18-25 آبان ماه

2-9-16-23   آذر ماه

المپیاد علوم هشتم

المپیاد ریاضی هشتم

المپیاد ریاضی نهم

المپیادعلوم نهم

مشاوره علمی و پژوهشی دانش آموزان متوسطه (خوارزمی)دختران

فلش

فتوشاپ

 یکشنبه

3-10-17-24 آبان ماه

1-8-15-22 آذر ماه

12:50- 11:20

11:10-  9:40

9:30-  8

ساعت

روز

المپیاد علوم هشتم

المپیاد ریاضی هشتم

 پنج شنبه ها

30 مهر ماه

7-14-21-28 آبان ماه

5-26 آذر ماه

3 دی ماه

المپیاد ریاضی نهم

المپیاد علوم نهم

المپیاد ریاضی دوم و سوم

(10جلسه)

المپیاد نانو دوم و سوم

( 10 جلسه)

المپیاد زیست شناسی دوم و سوم (10 جلسه)

تاریخ های بالا +

10 و17 دی ماه

نمون برگ اسامی دانش آموزان ثبت نام شده در المپیادهای علمی 95-94

شماره

نام و نام خانوادگی

نام پدر

پایه تحصیلی

نام المپیاد

مبلغ پرداخت شده و شماره فیش

شماره تلفن و همراه

ملاحظات

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

مهرآموزشگاه وامضاء مدیر