مفاد آموزش پژوهش محور ابتدایی
با آرزوی توفیق برای شما دانش آموزان عزیز توجه شما را به نکات زیر جلب می نمائیم :
درسال تحصیلی 94-93 آزمون المپیاد به شیوه آموزش پژوهش محور می باشد لذا ارزیابی در طی دوره و به صورت مستمر انجام خواهد گرفت . در طی دوره برگزاری کارگاههای آموزشی ،تواما مبحث تئوری (مستمر ) 40% و پژوهشی (عملی) 60 % امتیاز داده می شود تمامی دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع و آماده نمودن پروژه تحقیقی- پژوهشی می باشند و نهایتا جلسه هشتم به ارائه و دفاع اختصاص داده شده است .
پروژه زمانی ارزش حقیقی پیدا می کند که حاصل اندیشه ودسترنج و خلاقیت خود دانش آموز باشد وبا مشاوره استاد مربوطه در طول دوره تهیه گردد.
نکات مهم :
1- می بایست تحقیقات یا دست ساخته ها و پژوهش های دانش آموزان به صورت یک نفره باشد.
2- ایده و موضوع آن می بایست بیانگر یکی از مسائل و معضلات وچالش های موجود در استان و شیراز باشد.
3-توضیح طرح باید خلاصه ای از طرح باشد به گونه ای که تا حدودی بتوان از کارکرد ، زمینه و هدف ساخت این طرح مطلع شد وباتوجه به این توضیحات بتوان تصویری از طرح رادر ذهن ترسیم کرد.
4- دراین تحقیق وپژوهش به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه کنیم؟
- چرا؟
- برای چه کسانی ؟
- نتیجه اثرات مثبت طرح را بنویسید.
آموزش پژوهش محور علوم پنجم
شماره جلسه |
بخش آموزشی |
بخش پژوهشی |
|
1 |
شیمی |
ساختمان مواد، تغییرات شیمیایی |
آموزش روش تحقیق و انتخاب موضوع |
2 |
فیزیک |
ماشین ها، نور و رنگ |
معرفی منابع معتبر جهت بخش تئوری و اصول ساخت دست ساخته |
3 |
علوم زمین |
تاریخچه زمین، خاک زندگی بخش |
نحوه نگارش مقاله و تحقیق |
4 |
زمین ناآرام |
اصول ساخت پاورپوینت |
|
5 |
زیست |
جانداران ساده، مبارزه پنهان |
نحوه ارائه و فن بیان |
6 |
دستگاه عصبی، انسان و محیط زیست |
نحوه ارائه و دفاع از پروژه |
|
7 |
ارائه و دفاع |
||
8 |
ارائه و دفاع |
آموزش پژوهش محور علوم ششم
شماره جلسه |
بخش آموزشی |
بخش پژوهشی |
|
1 |
عمومی |
چگونگی ساخت کاغذ، درخت تا کاغذ، محاسبات، آهن و اسید |
آموزش روش تحقیق و انتخاب موضوع |
2 |
علوم زمین |
لایه های زمین، زمین لرزه، آتشفشان، رانش زمین |
معرفی منابع معتبر جهت بخش تئوری و اصول ساخت |
3 |
فیزیک |
اثر نیرو، رابطه نیرو و ورزش، نیروهای غیر تماسی، اندازه گیری نیرو، اصطکاک |
نحوه نگارش مقاله و تحقیق |
4 |
انرژی شیمیایی، ذخیره شده، استفاده از انرژی |
اصول ساخت پاورپوینت |
|
5 |
زیست |
غذاسازی، چرخه غذا، همزیستی، انسان و طبیعت |
نحوه ارائه و فن بیان |
6 |
بیماری، پیشگیری |
نحوه ارائه و دفاع از پروژه |
|
7 |
ارائه و دفاع |
||
8 |
ارائه و دفاع |
آموزش پژوهش محور نجوم
شماره جلسه |
بخش آموزشی |
بخش پژوهشی |
فعالیت کلاسی |
1 |
منظومه شمسی و سیارات |
معرفی منابع معتبر برای استفاده در تحقیق و اصول جستجو |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه منظومه شمسی خواهند شد. |
2 |
علوم فضایی، کاوشگر ها و ماهواره ها |
آموزش مختصر، اصول ساخت و نکات مفید در نرم افزار powerpoint |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه علوم فضایی خواهند شد. |
3 |
مهبانگ، پیدایش جهان و کهکشان ها |
نحوه ارائه، فن بیان، نحوه توضیح دادن مطلب و چگونگی دفاع از پروژه |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه کیهانشناسی خواهند شد. |
4 |
تحول ستاره ها، تولد و مرگ ستارگان، سحابی ها، سیاهچاله ها ، ابرنواختر ها و ... (بخش 1) |
نحوه ارائه، فن بیان، نحوه توضیح دادن مطلب و چگونگی دفاع از پروژه |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه تحول ستاره ها خواهند شد. |
5 |
تحول ستاره ها، تولد و مرگ ستارگان، سحابی ها، سیاهچاله ها ، ابرنواختر ها و ... (بخش 2) |
چگونگی نگارش مقاله، طراحی پوستر مقاله |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه تحول ستاره ها خواهند شد. |
6 |
زمین و ماه، تقویم |
انتخاب نهایی پروژه و آغاز جلسات دفاع |
|
7 |
دفاع از پروژه |
||
8 |
دفاع از پروژه و جمع بندی نهایی |
* آموزش پژوهش محور زبان انگلیسی پنجم و ششم
شماره جلسه |
بخش آموزشی وپژوهشی |
1 |
مرور مطالب پایه و تمرین مهارت های گفتاری Speaking |
2 |
تمرین مهارت های شنیداری، آموزش راهکارهای موفقیت در آزمون های شنیداری Listening |
3 |
تمرین مهارت درک مطلب و روانخوانی، آموزش روش های افزایش سرعت در حل تمرین های درک مطلب Reading |
4 |
تمرین مهارت در نگارش انشاء و متون بلند Writing |
5 |
معرفی منابع قابل استفاده و آموزش نحوه ی جمع آوری اطلاعات، انتخاب موضوع پروژه |
6 |
: آموزش مختصر Power Point و تهیه پوستر، بررسی موضوعات پروژه های انتخابی |
7 |
بررسی و ارزیابی مهارت های فردی در ارائه و دفاع از پروژه |
8 |
جمع بندی و دفاع نهایی پروژه ها |
آموزش پژوهش محور انرژی های نو
شماره جلسه |
انرژی های نو |
1 |
تعریف انرژی – وضعیت انرژی در جهان- چشمه های انرژی تجدید پذیر |
2 |
چرا انرژی های نو؟ |
3 |
آزمابشگاه انرژی |
4 |
انرژی خورشید(قسمت اول)- تابش خورشید واندازه گیری آن |
5 |
انرژی خورشید(قسمت دوم)- استفاده از انرژی گرمایی خورشید: منعکس کننده ها |
6 |
انرژی خورشید(قسمت سوم)- استفاده از انرژی گرمایی خورشید: جذب کننده ها |
7 |
انرژی باد |
8 |
ارائه و دفاع از پروژه |
آموزش پژوهش محور ریاضی
شماره جلسه |
پنجم |
ششم |
1 |
کسرها و اعداد مخلوط |
کسرها |
2 |
کسرها و اعداد مخلوط |
اعداد اعشاری |
3 |
بخش پذیری |
اندازه گیری طول و زاویه |
4 |
نسبت و تناسب و درصد |
اعداد تقریبی |
5 |
تقارن |
نسبت و تناسب و درصد |
6 |
حجم |
مقایسه و اندازه گیری سطح |
7 |
دایره و زاویه |
مختصات و اعداد صحیح |
8 |
ارائه و دفاع از پروژه |
ارائه و دفاع از پروژه |