از : مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز

به : تمامی مدارس متوسطه دوم

موضوع : استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی

با سلام و احترام ؛

ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است  پژوهش یاران گرامی با مشورت دبیران  زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا  25 /7/96  نوبت گیری نمایند .

 

1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.                                                                                   

2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی لغو شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .

3- به ازای هر گروه ( حداکثر 20 نفر  دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .

4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.

5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.

6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد  ذکر شده به عهده آنهاست  . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .

7-  به ازای هر دانش آموز مبلغ 1000 تومان برای یک جلسه 50 دقیقه ای (پسران  به حساب شماره 4150156512003  و دختران به حساب شماره 4150136269008  ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود وروز تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد  به پژوهش سرا تحویل داده شود  .  

8- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .

9- پژوهش یاران تا  25 مهرماه از ساعت 8 الی 12  از طریق شماره تلفن  32344453 و 32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس  و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه ،سه شنبه وچهارشنبه)

10-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .

11-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .

فایل زیر را دریافت و توسط مدیر آموزشگاه کامل و ممهور نمائید و در هنگام بازدید به همراه داشته باشید.

  • فرم بازدید مدارس
    نام فایل: reception_school.pdf
    حجم: 249.41 کیلو بایت
    این فرم می بایست توسط مدیر آموزشگاه کامل و در هنگام بازدید به پژوهش سرای رازی تحویل داده شود.

کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه دوم سال تحصیلی 97 - 1396

 دهم :

شیمی

کد 1 – تست شعله

کد 2 –  بررسی واکنش پذیری فلزات ( آلومینیوم – روی – آهن ) دراسید           

کد 3 – بررسی خواص اکسیدهای فلزی و نافلزی در آب

کد 4 – مسیرهای رنگی

کد 5 –  محلول نمکی حساس           

کد 6 – رسوب شناور

کد 7 – زعفران اصل یا رنگ زرد تقلبی

کد 8 –  میزان گاز حل شده در یک نوشابه           

کد 9 – خالص سازی نیتراتها

کد 10 – کلسیم کربنات در صدف

کد 11 –   چگونه آب سخت می شود           

کد 12 –  آیا همه واکنش ها برگشت پذیرند

کد 13 – هنگام انجام واکنش های شیمیایی چه اتفاقی می افتد

کد 14 –   چگونه یونها را در محلول شناسایی کنیم           

کد 15 – عملکرد کاتالیزگر ها چیست

کد 16 – طرز تهیه محلول های با غلظت معین

کد 17 –  رسانایی الکتریکی محلول ها           

    

زیست

کد  18 – الف : تعیین رطوبت هوای بازدمی با استفاده از معرف کلریدکبالت

             ب: تشخیص کربن دی اکسید در هوای بازدم با استفاده از آب آهک و برم تیمول بلو

             ج: تشخیص پروتئن سفیده تخم مرغ با استفاده از معرف بیوره

             د : اثبات وجود آنزیم آمیلاز در بزاق انسان

کد 19  – الف: مشاهده سلول های خونی

              ب : تعیین گروه های خونی با استفاده از آنتی کور

کد 20  – الف : مشاهده یافته های ماهیچه ای مخطط ( ماهیچه گوسفند توسط مدرسه تهیه گردد.)

              ب : مشاهده بافت کلرانشیم در گوجه فرنگی  

کد 21  – الف : تعیین نشاسته در برگ

              ب : تعیین ویتامین   c  در میوه ها

کد 22 – تشریح قلب و کلیه ( قلب و کلیه توسط مدرسه تهیه گردد.)

 

 فیزیک

کد 23 – کار با کولیس و ریز سنج – بدست آوردن ابعاد یک مولکول

کد 24 – حرکت براونی – کشش سطحی – خاصیت مویینگی – نیروی ارشمیدس – چگالی و چگالی سنج ها

کد 25 –  اصل برنولی – فشار هوا ( نیمکره ماگدیورگ) – غواص دکارت -  عوامل موثر بر فشار  

کد 26 – انواع دماسنج ها – بدست آوردن رطوبت نسبی هوا – ترموکوپل – ترموستات  

کد 27 – به دست آوردن انرژی جنبشی – اصل بقاء انرژی – انتقال انرژی – بالا آمدن دوک از ریل - پیزوالکتریک

کد 28 – به دست آوردن ضریب انبساط طولی – به دست آوردن ظرفیت گرمایی گرماسنج

کد 29 –  به دست آوردن ظرفیت گرمایی ویژه -  گرمای نهان ذوب و تبخیر    

کد 30 – روش های انتقال گرما : رسانش -  همرفت - تابش

کد 31 – بررسی قوانین گازها – بررسی موتورهای درون سوز ( موتورهای چهار زمانه ) موتور بخار – قایق بخار

   

یازدهم :  

شیمی

کد 32 – زور آزمایی با شیمی

کد 33 –  شبیه و شبیه تر

کد 34 – رنگ آمیزی با عنصر                                                              

کد 35 – جنگل سیاه                                             

کد 36 –  تهیه گاز اتین ( استیلن) ( گاز جوشکاری)

کد 37 – سرد تر از یخ

کد 38 – چراغ افروز شیمیایی ( تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی)

کد 39 – لایه ای براق به رنگ طلا

کد 40 – چگونه در مقیاس کوچک فلز استخراج کنیم

کد 41 – آیا هر عنصری از برقکافت ( الکترولیز) محلول آن به دست می آید؟

کد42 – چگونه می توان فلز موجود در یک نمونه را شناسایی کرد ؟

کد 43 – کدام فلز واکنش پذیرتر  است؟

  

 زیست 

کد 44 – مشاهده اثرات تغییر فشار اسمزی بر یاخته گیاهی

کد 45 – مشاهده انواع پلاست در یاخته های گیاهی ( خزه ، هویج ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای)

کد 46 – مشاهده و تشخیص کرک های گیاهی ( گیاهان نعنا ، شمعدانی ، برگ بیدی ، زیتون ، سنجد توسط مدرسه تهیه گردد.)

کد 47 – تحمل گلبول قرمز چقدر است ؟ ( خون هپارینه توسط مدرسه تهیه گردد.)

کد48 – بررسی حساسیت گیرنده های حسی – آشنایی با انعکاس های عصبی

 

فیزیک

کد 49 – الکتریسته ساکن : اثر بارهای الکتریکی بر یکدیگر ، تشخیص نوع بار با الکتروسکوپ ، کره القا

کد 50 – واندو گراف و آزمایش های مربوطه : رسوب دهنده الکتروستاتیک ، قفس فارادی    

کد 51 – خازن : عوامل موثر برظرفیت خازن – شارژ و دشارژ خازن و کاربردهای آن  

کد 52 – بررسی ولتاژ باطری های مختلف با ولت سنج – بررسی تجربی قانون اهم – مداد نور افشان  

کد 53 – عوامل موثر بر مقاومت سیم – طرز کار رئوستا

کد 54 – مقاومت وابسته به نور و قرار دادن  LED  در یک مدار الکتریکی – یکسو سازی جریان به وسیله دیود – محاسبه توان مصرفی – بررسی مقاومت وابسته به حرارت(  PTC  و  NTC  )   

کد 55 – به دست آوردن مقاومت درونی مدار- اثر دما بر مقاومت ( محاسبه دمای تنگستن داخل لامپ )

کد 56 – روش خواندن مقاومت هااز روی کد رنگی و طرز کار اهم متر عقربه ای و دیجیتالی

کد 57 – مغناطیس : بررسی خطوط میدان مغناطیسی آهنربا ، زاویه انحراف، زاویه شیب یا میل، میدان مغناطیسی سیم راست و پیچه و سیملوله

کد 58 –  اثر میدان مغناطیسی برسیم حامل جریان – طرز کار موتور الکتریکی و عوامل موثر بر آن – قطار مغناطیسی

کد 59   چگونه آهن ربا درست کنیم و از بین ببریم – بررسی طرز کار بلندگو

کد 60 – نیروی محرکه القایی و عوامل موثر بر آن – قانون لنز ، نیروی محرکه خود القایی و عوامل موثر بر آن – حلقه پران

کد 61 – القای متقابل – ترانسفورماتور (افزاینده ، کاهنده) – انتقاال انرژی بدون سیم

 

زمین شناسی

کد 62 - بازدید از کانی ها ، سنگ ها و گوهرهای مختلف

    

 چهارم متوسطه:

فیزیک

کد 63 - حرکت نوسانی وزنه و فنر  

کد 64 - دیاپازون  ( تشدید به وسیله دیاپازون)

کد 65 -  نمایش امواج طولی و عرضی در فنر

کد 66 - نمایش تداخل امواج در طول طناب ( تشکیل گره و شکم)

کد 67 - نمایش تداخل امواج در سطح آب دریا و ایجاد هذلولی تداخلی

کد 68 - محدوده شنوایی از 20 Hz تا  20000 Hz و آزمایش فراصوت

کد 69 - ایجاد امواج ایستاده در لوله های صوتی و محاسبه سرعت صوت

کد 70 - آزمایش دو شکاف یانگ

کد 71 - ابعاد امواج الکترومغناطیس به وسیله قطع و وصل یک بازی و دریافت آن به وسیله دایو    

کد 72-  مشاهده طیف نشری خطی عناصر