در تاریخ 11 مهرماه 1403 نشستی مشترک بین جناب آقای سید احمد حسینی؛ مدیر محترم پژوهش سرای رازی و زکریا ناحیه 2 شیراز و جناب آقای همتی نژاد ؛ معاون محترم پژوهشی دانشگاه شیراز برگزار گردید. در این نشست جناب آقای حسینی ضمن اشاره به آموزش هایی که در حوزه های مختلف به دانش آموزان در قالب المپیادهای علمی داده شده و بازدیدهایی که در این راستا طراحی گردیده بیان داشتند که در ناحیه دو با حدود نود هزار دانش آموز با پتانسیل بالا روبرو هستیم ، اساتید برجسته ای همانند دکتر خدادوست ، دکتر ملک حسینی از همین ناحیه شروع کردند و به مراحل بالا رسیدند . در سال گذشته به صورت حضوری و غیر حضوری حدود سی هزار دانش آموز در بخش المپیاد های علمی، آزمایشگاه، چادر نجوم و دروس کار و فناوری و غیره آموزش دیده اند . امسال برای کیفیت بخشی بیشتر، از پژوهش سراهای معروف ایران از جمله تهران بازدیدهایی به عمل آوردیم که همان جرقهای شد تا تغییراتی در فضای فیزیکی و هم چنین در بخش علمی و پژوهشی ایجاد کنیم . تجهیز آزمایشگاه و در نهایت برای عدالت آموزشی و پژوهشی آزمایشگاه سیار با نام علمی شو راه اندازی کردیم که دانش آموزان کم برخوردار مناطقی مانند شهر صدرا ،قلات ،گویم ، قصرقمشه و غیره نیز بتوانند از این برنامه ها استفاده ببرند. از طرف دیگر، مشکلی که ما در آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم انتخاب رشته است بعضاً دانش آموزان ما در دوره متوسطه بدون استعداد یابی و گاهی اوقات به اجبار خانواده یا از روی بیاطلاعی به رشته تجربی یا رشته ای که بر اساس علاقه و استعداد آنها نیست وارد میشوند و رشتههای دیگر از قبیل علوم انسانی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته در زمینه مدیریت و سیاست مورد توجه و اقبال قرار گرفته اند متاسفانه در ایران مغفول مانده است. ایشان بیان داشتند که ما در زمینه استعداد یابی در پژوهش سرای ناحیه دو فعالیتهای ارزندهای انجام دادهایم و تعداد زیادی از دانش آموزان استعداد یابی شده اند . از فعالیتهای دیگر ما این است که هوش مصنوعی را در قالب اسکرج به پیش دبستانی آوردهایم و از طرف دیگر به منظور بالا بردن عزت نفس از دانش آموزان مستعد و مقام آور به صورت مربی استفاده می کنیم . ایجاد اتاق فکر برای دانش آموزان مخترع و ایده پرداز نمونه دیگری از فعالیت های ما است . فعالیت دیگر ما تهیه چادر نجوم و عینکهای سه بعدی است که به زحمت و با سفر به شهرهای دیگر توانستیم این عینک ها را منطبق با کتابهای درسی کاربردی کنیم . در زمینه ریاضی نیز کارهای مفیدی انجام شده است از جمله دعوت از اساتید دانشگاه که با آموزش مجازی و حضوری با عناوینی از قبیل درمان با ریاضی و کاربرد ریاضی در پزشکی و هم چنین با موضوع کاربرد ریاضیات در امنیت اینترنت، ریاضی را به صورت کاربردی و جذاب به دانش آموزان میآموزند و در راستای کیفیت بخشی هر چه بهتر به جشنواره علمی پژوهشی نیز هر کدام از مدارسمان را به صورت یک قطب تعریف کرده ایم و هر رشته را به یک یا دو مدرسه اختصاص داده ایم. در ادامه جناب آقای حسینی خواستار این مورد شدند که دانش آموزان برگزیده به صورت اردوی نیم روزه بتوانند از دانشگاه و آزمایشگاه های دانشگاه استفاده کنند. سپس آقای همتی نژاد؛ معاون محترم پژوهشی دانشگاه شیراز، بیان داشتند که اتصال حلقه مدرسه و دانشگاه در جهت تحقق اهداف آموزشی بسیار موثر است، ایشان نیز در ادامه بیان داشتند که چنانچه بحث راهبری (منتورینگ ) از طرف هیئت علمی صورت بگیرد میتواند کارساز باشد و از ۱۸ آذر ماه به مدت سه هفته به مناسب هفته پژوهش برنامه هایی خواهیم داشت و امکان حضور دانش آموزان در دانشگاه را فراهم و نشست علمی برگزار خواهیم نمود و اساتید دانشگاه و آموزش و پرورش در این نشست ها میتوانند حضور به هم برسانند.