از : مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز

به : تمامی مدارس متوسطه دوم

موضوع : استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی ، علوم نانو ، لیزر و اپتیک و فتونیک

با سلام و احترام ؛

ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است  پژوهش یاران گرامی با مشورت دبیران علوم ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا  1395/07/20 نوبت گیری نمایند .

 1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.                                                                                    

2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی کن لم یکن تلقی شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .

3- به ازای هر گروه ( حداکثر 20 نفر  دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .

4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.

5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.

6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد  ذکر شده به عهده آنهاست  . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .

7-  به ازای هر دانش آموز مبلغ 500 تومان برای یک جلسه 50 دقیقه ای (پسران  به حساب شماره 4150156512003  و دختران به حساب شماره 4150136269008  ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود وروز تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد  به پژوهش سرا تحویل داده شود  .  

8- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .

9- پژوهش یاران تا  20 مهرماه از ساعت 8 الی 12  از طریق شماره تلفن  32344453 و 32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس  و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه ،سه شنبه وچهارشنبه)

10-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .

11-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .

فایل زیر را دریافت و توسط مدیر آموزشگاه کامل و ممهور نمائید و در هنگام بازدید به همراه داشته باشید.


کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه سال تحصیلی 96-95

مقطع دهم :

  شیمی

     کد 1 – تست شعله

     کد 2 -  بررسی واکنش پذیری فلزات ( آلومینیوم – روی – آهن ) دراسید           

     کد 3 – بررسی خواص اکسیدهای فلزی و نافلزی در آب

     کد 4 – مسیرهای رنگی

     کد 5 -  محلول نمکی حساس           

     کد 6 – رسوب شناور

     کد 7 – زعفران اصل یا رنگ زرد تقلبی

     کد 8 -  میزان گاز حل شده در یک نوشابه           

     کد 9 – خالص سازی نیتراتها

     کد 10 – کلسیم کربنات در صدف

     کد 11 -   چگونه آب سخت می شود           

     کد 12 -  آیا همه واکنش ها برگشت پذیرند

     کد 13 – هنگام انجام واکنش های شیمیایی چه اتفاقی می افتد

     کد 14 -   چگونه یونها را در محلول شناسایی کنیم           

     کد 15 – عملکرد کاتالیزگر ها چیست

     کد 16 – طرز تهیه محلول های با غلظت معین

     کد 17 -  رسانایی الکتریکی محلول ها     

      

 زیست    

     کد  18 – الف : تعیین رطوبت هوای بازدمی با استفاده از معرف کلریدکبالت

                   ب: تشخیص کربن دی اکسید در هوای بازدم با استفاده از آب آهک و برم تیمول بلو

                    ج: تشخیص پروتئن سفیده تخم مرغ با استفاده از معرف بیوره

                    د : اثبات وجود آنزیم آمیلاز در بزاق انسان

     کد 19  - الف: مشاهده سلول های خونی

                  ب : تعیین گروه های خونی با استفاده از آنتی کور

     کد 20  - الف : مشاهده یافته های ماهیچه ای مخطط ( ماهیچه گوسفند توسط مدرسه تهیه گردد.)

                   ب : مشاهده بافت کلرانشیم در گوجه فرنگی  

     کد 21  - الف : تعیین نشاسته در برگ

              ب : تعیین ویتامین   c  در میوه ها

    کد 22 – تشریح قلب و کلیه ( قلب و کلیه توسط مدرسه تهیه گردد.)

 

فیزیک

    کد 23 – کار با کولیس و ریز سنج – بدست آوردن ابعاد یک مولکول

    کد 24 – حرکت براونی – کشش سطحی – خاصیت مویینگی – نیروی ارشمیدس – چگالی و چگالی سنج ها

    کد 25-  اصل برنولی – فشار هوا ( نیمکره ماگدیورگ) – غواص دکارت -  عوامل موثر بر فشار  

    کد 26 – انواع دماسنج ها – بدست آوردن رطوبت نسبی هوا – ترموکوپل – ترموستات  

    کد 27 – به دست آوردن انرژی جنبشی – اصل بقاء انرژی – انتقال انرژی – بالا آمدن دوک از ریل - پیزوالکتریک

    کد 28 – به دست آوردن ضریب انبساط طولی – به دست آوردن ظرفیت گرمایی گرماسنج

    کد 29 -  به دست آوردن ظرفیت گرمایی ویژه -  گرمای نهان ذوب و تبخیر    

    کد 30 – روش های انتقال گرما : رسانش -  همرفت - تابش

    کد 31 – بررسی قوانین گازها – بررسی موتورهای درون سوز ( موتورهای چهار زمانه ) موتور بخار – قایق بخار

    

سوم متوسطه

  شیمی

     کد 32 - انواع واکنش های شیمیایی :

                تجزیه : ( آمونیوم دی کرومات) - ترکیبHCl) و آمونیاک )- سوختن : ( منیزیم  و گوگرد)

               جابجایی یگانه : ( آهن و کات کبود – سدیم و آب – آلومینیوم و کات کبود)

               جابجایی دوگانه : شناسایی کاتیون ها ( pb2+  ، Ag+  ، Ba2+  ، Fe2+  )

     کد 33-  تهیه محلول با غلظت معین از مواد جامد – مواد مایع                                                

    کد 34-  بررسی انواع واکنش های گرماده و گرماگیر                                                             

    کد 35-  اندازه گیری گرمای واکنش با استفاده از گرماسنج لیوانی                                            

     کد 36-  محلول های الکترولیت و غیر الکترولیت

  

زیست 

     کد 37 - بررسی مولاژ سلول عصبی –مغز- تشریح مغز ( مغز توسط مدرسه تهیه شود )

     کد 38 - بررسی اندام حسی - تشریح چشم (چشم توسط مدرسه تهیه شود )

     کد 39 - بررسی دستگاه تولیدمثل و مقایسه گیاهان تک لپه ودولپه

 

فیزیک

     کد 40 - بررسی قانون بویل ماریوت – بررسی موتورهای درون سوز و برون سوز و یخچال- بررسی فرایند ها با سرنگ

    کد 41 - الکتریسیته ساکن : برق نما ، کره القا ، آونگ الکتریکی ، الکتروفور ، رسوب دهنده الکتروستاتیک

    کد 42 - واندوگراف و آزمایش های آن

    کد 43 -  خازن : عوامل مؤثر بر ظرفیت خازن شارژ و دشارژ خازن و کاربردهای آن ، سری و موازی کردن آن 

    کد 44 -  قانون اهم : اندازه گیری جریان ، اختلاف پتانسیل ( طرز کار ولت سنج و آمپر سنج)

    کد 45 -  عوامل مؤثر بر مقاومت سیم – طرز کار رئوستا

    کد 46 - روش خواندن مقاومت ها از روی کد رنگی و طرز کار اهم متر

    کد 47 -  اثر دما مقاومت ( محاسبه دمای تنگستن داخل لامپ ) – به دست آوردن مقاومت درونی مولد 

    کد 48 -  مدار سری و موازی

     کد 49 - مغناطیس : بررسی خطوط میدان مغناطیسی آهنربا ، زاویه انحراف ، زاویه میل ، میزان مغناطیسی سیم راست ، پیچه و سیم لوله

                 کد 50- اثر میدان مغناطیسی بر سیم حامل جریان ، جریان هال و لیز ، طرزکار موتور الکتریکی و گالوانومتر

     کد 51 -  نیروی محرکه القایی و عوامل مؤثر بر آن قانون لنز ، نیروی محرکه خود القایی و عوامل مؤثر بر آن

    کد 52 - القای متقابل ، ترانسفورماتور ( افزاینده و کاهنده ) ، حلقه تامسون ( قانون لنز ) ، مولد الکتریکی ( دینام )

 

 زمین شناسی

     کد 53- استفاده از دماسنج خشک و تر در تعیین رطوبت نسبی

     کد 54 – بررسی کانی ها ونحوه شناسایی آنها

      کد 55- انواع کانیها ونمونه های آن

      کد 56- بررسی فرایندهای آذرین ، انواع سنگ های آذرین ونمونه های آن ها

      کد 57 – بررسی سنگ های رسوبی ، انواع ونمونه های آن ها

      کد 58- بررسی فعالیت های دگرگونی ، انواع سنگ های دگرگونی ونمونه های آن ها

      کد 59- بررسی تغییرات سنگ ها ، حرکات دامنه ایورسوب گذاری

  

چهارم متوسطه:

  فیزیک

     کد 60- حرکت نوسانی وزنه و فنر  

     کد 61- دیاپازون  ( تشدید به وسیله دیاپازون)

     کد 62-  نمایش امواج طولی و عرضی در فنر

     کد 63 - نمایش تداخل امواج در طول طناب ( تشکیل گره و شکم)

     کد 64 - نمایش تداخل امواج در سطح آب دریا و ایجاد هذلولی تداخلی

      کد 65 - محدوده شنوایی از 20 Hz تا  20000 Hz و آزمایش فراصوت

     کد 66 - ایجاد امواج ایستاده در لوله های صوتی و محاسبه سرعت صوت

     کد 67  - آزمایش دو شکاف یانگ

     کد 68 - ابعاد امواج الکترومغناطیس به وسیله قطع و وصل یک بازی و دریافت آن به وسیله دایو    

     کد 69-  مشاهده طیف نشری خطی عناصر

 

کد آزمایش های لیزر و فتونیک

     کد 70 اپتیک -  آزمایش همدوستی لیزر

     کد 71 اپتیک -  آزمایش دوشکاف  

     کد 72 اپتیک -  آزمایش پراش نور

     کد 73  اپتیک -  بازتاب نور از آینه ها 

     کد 74  اپتیک -  محاسبه فاصله کانونی آینه ها

     کد 75  اپتیک -  حرکت نور به خط مستقیم

     کد 76  اپتیک-  قانون های شکست نور

 کد 77  اپتیک-  تجزیه نور توسط منشور

 

 کد آزمایش های نانو تکنولوژی

      کد 78- مفاهیم نانو تکنولوژی

     کد 79 - آزمایش با دستگاه اسپاترینگ

     کد 80– آزمایش و کار با میکروسکوپ STM

     کد 81 – معرفی وکار با دستگاه  انفجار الکتریکی

     کد 82- معرفی و کار با دستگاه الکتروریسی