نشست تخصصی پژوهش سرای ناحیه دو با معاونت آموزش ابتدایی و کارشناسان دوره های ابتدایی و متوسطه و گروه آموزشی ناحیه دو در تاریخ یکشنبه ۲۳ دی ماه برگزار شد.
این نشست با سخنان جناب آقای سید احمد حسینی مدیریت محترم پژوهش سرای رازی آغاز گردید. ایشان در مورد اقدامات انجام شده در زمینه های عمرانی و آموزشی و فراهم سازی تجهیزات پژوهش سرا و ایجاد اتاق فکر برای دانش آموزان نخبه و اهمیت و جایگاه تخصصی هوش مصنوعی در دنیای امروز و نگاه ویژه پژوهش سرا به آموزش این رشته توضیحاتی را ایراد نمودند سپس فرمودند: مشکل امروز آموزش ما بی مدیریتی و بیتفکری است و تجمع دانش آموزان در یک رشته نمونه بارز آن میباشد. استعداد دانش آموزان در درجه اول و علاقه در مرحله دوم قرار دارد. به تازگی رویکرد و دید آموزش و پرورش به سمت رشته ریاضی و هنرستان میباشد در حالی که درصد پذیرش رشته ها باید بر اساس شناخت کامل از نیاز کشور و استعدادیابی دانش آموزان مشخص شود .
در کشورهای پیشرفته بیشترین توجه و اهمیت به رشته علوم انسانی است و دانش آموزان باهوش به این رشته سوق داده میشوند زیرا مدافعان حقوق آن ملت دانش آموخته های علوم انسانی هستند، قرار نیست کسی منجی ما باشد این خودما هستیم که میتوانیم کشور و بشریت را نجات دهیم. از سوی دیگر در مقطع ابتدایی بسیار ضعیف هستیم ، شرایط فیزیکی مدارس برای دانش آموزان به مثابه زندان میباشد و معمولا به اجبار اولیا درس میخوانند در حالی که دانش آموزان باید احساس نیاز کنند و با نشاط در کلاس حاضر شوند، باید در مقطع ابتدایی تغییرات اساسی به وجود آوریم و مدارس ما در این مقطع صاحب سبک بشوند، باید حس دانش آموز خوب باشد و بر ما لازم است که تفکرمان را تغییر دهیم . هیچ مدرسهای نمیتواند ادعا کند که دانش آموزی با اختلال یادگیری ندارد و متاسفانه بسیاری از همکاران ما در مورد برخورد با این دانش آموزان آگاهی لازم را ندارند . در پژوهش سرا ی ناحیه دو گرچه که در حیطه وظیفه ما نیست به یاری همکاران و دانش آموزان عزیزمان آمدهایم و به علت برخورداری از فضای فیزیکی مناسب و اساتید برجسته آماده پذیرایی از این دانش آموزان و آموزش به آنان هستیم.
در ادامه خانم رحیم زاده مدیریت گرامی پژوهش سرای رازی به نقش مهم پژوهش سرا در رشد و تعالی دانش آموزان اشاره کردند و فرمودند: برای تحقق تعامل حد اکثری دانش آموزان با پژوهش سرا لازم است در ارزشیابی مدیران تغییراتی لحاظ گردد و در مورد موزای کاری ها و مشترک بودن مسابقات جشنواره های مختلف در مدارس و پژوهش سراها ، بررسی و اقداماتی انجام گردد.
سپس دو نفر از اساتید پژوهش سرا خانمها رحمانی و ابوالحسنی در زمینه اختلالات یادگیری دانش آموزان در ریاضی و املا برای حاضرین تجربیات و عملکرد خود را به اشتراک گذاشتند.
در ادامه آقای دکتر دست آموز معاون آموزش ابتدایی ناحیه دو بیان کردند : جا داشت که ما از پژوهش سرا دعوت میکردیم و از پتانسیل شما استفاده میبردیم، خوشبختانه فرصت خوبی برقرار شده و پیشنهادمیکنم اتاق فکری در پژوهش سرا تشکیل شودسپس با کمک و یاری شما به همکاران مقطع ابتدایی و متوسطه آموزشهایی داده شود ، معلم باید به دنبال دانش برود، شاهد اتفاقات خوبی در پژوهش سرا هستیم و این اتفاقات مایه افتخار ناحیه دو و کل استان است .
سپس افزودند : جشنواره هایی برای معلمان در نظر گرفته شده است که پژوهش سرای ناحیه در این زمینه میتواند یاریگر ما باشد، هم چنین پیشنهاد میگردد که برای آموزش به دانش آموزان در هنگام زلزله و آتش سوزی از امکانات و عینکهای وی آر پژوهش سرا استفاده گردد و انشالله در زمینه های متفاوت اعم از آزمایشگاه و اختلال یادگیری و موارد دیگر از تجربه علمی و عملی اساتید پژوهش سرا استفاده خواهیم برد.
در پایان جلسه مقرر گردید که در هر یک ماه نشستی با حضور پژوهش سرا و کارشناسان دوره ابتدایی و متوسطه و گروه آموزشی ناحیه دو برگزار گردد و در زمینه رشد و ارتقاء کیفی آموزش به همکاران و دانش آموزان تبادل نظر انجام شود.